Mind a 600 kitett széket elfoglalták az érdeklődők. 98 százalékban (hanem 110) a 20-50 közötti nők: zömmel pszichológusok, óvónők, tanítók és tanárok, stb. Dr. Vekerdy egy élő legenda. A sógornőm mindig vele kezdi a Nőklapját. Azonban interjút nem ad. Állítólag azért, mert öreg már, 79 éves. (Nem jött le.)

Kmetykó András a Vekerdy ea.-on, kmetykó andrás, vekedry tamás ea., Békéscsaba, 20141120
A hölgytengerben az egyik fehér hattyú Kmetykó András tanár úr volt (galéria)

Szívesen megkérdeztem volna tőle: huszonévesen a Nemzeti Színház statisztája volt, miért nem felvételizett a Színművészetire? (Ráadásul a sziporkázó előadása telis-tele volt teátrális elemekkel, ki tudja, mit veszítettünk?) Arra is kíváncsi lettem volna például, hogy később, amikor már a Színművészetin pszichológia tanárként óraadó volt, hogyan segített a szerepfeloldásban a hallgatóknak? És talán azt is megkérdeztem volna tőle, hogy miképp tudnám, milyen a gyerekem, ha jóformán

magamat sem ismerem?

Majd a kezdés előtt sikerült egy jó helyre leülnöm az első sorban. Közvetlenül dr. Vekerdy Tamás elé, és egy börtönpszichológus nő mellé, akitől megtudtam, ő is a Tanár úr miatt vásárolja a fentebb említett magazint. (Azonfelül sok mindenben egyet értettünk, de persze csak sustorogva.)

Vekerdy Tamás, előadás, vekerdy tamás, Békéscsaba, 20141120
Dr. Vekerdy Tamás (galéria)
Dr. Vekerdy Tamás előadása első részében az óvodáskorról beszélt, főleg a szabadjáték, és a minden napra egy mese, Benedek Eleki doktrína fontosságát hangsúlyozta. Mert, ha a gyermekünk naponta hall egy mesét, később az iskolában sokkal fogékonyabb lesz. Elmondása szerint az óvodában tanulni tilos!, ugyanis az ovisok ekkoriban főként a cselekvő korban vannak. Többek között megjegyezte, bizony nagy baj lenne, ha az ajándékcsizmát az első tócsában nem avatnák fel.

Amikor a következő szakaszhoz

érkeztünk, aláhúzta, az iskola a gyerek dolga. Nem kell ötször rászólni, hogy a tornazsákot vigye magával, mert ezzel valamelyest a „poklot” készítjük elő számára. A pszichológus szerint nem igaz, hogy otthon kell tanulni! Illetve egy nagyobb házi feladat megoldásánál, amikor a gyerkőc koncentrációs készsége egyre csökken, egy ártatlan meghámozott alma elfogyasztásával akár cinkostársává is válhatunk, ezt követően sokkal könnyebben „esik” vissza a feladatba.

Vekerdy a harmadik fejezetben a második születésről mesélt, azaz a kamaszkorról – az önálló személyiség kialakulásáról, amikor mindenre azt mondja a srácunk: „hagyjál!”. A pubertáskorban egyik fő gond a pattanás: ha van az a baj, ha nincs, akkor meg az, ergo semmivel sem elégedett. A hétvégi diszkóprogramot nem szabad időkorlátokhoz kötni, ráadásul úgy is mindent ki fog próbálni. Ekkor zárójelben megjegyezte, azok a gyerekek, akik érzelmi nélkülözéssel érkeztek a kamaszkorba, sokkal hamarabb válnak alkohol-

vagy szerfüggővé.

És ekkor egy kicsit visszanyúlt a 0-3 közti időszakhoz, amikor együtt gügyögünk, birkózunk a kiskrampónkkal, azonban az idő, mint egy kopasz nagyúr ellopta ezt az etapot, így jöttek a kérdések. (Na, és én nagyfülű csak úgy lapítottam az első sorban.)

Vekerdy Tamás, előadás, vekerdy tamás, Békéscsaba, 20141120

Az egyik édesanya például felvetette, a 11 éves ikrei közül az egyikük sokkal dominánsabb… Vekerdy Tamás szerint az ikreket nem szabad egy osztályba járatni, mert a kvázi csöndesebb gyermekben is legalább annyi jó tulajdonság lappang, mint a testvérében.

Egy másik kérdező felvetette, az ő idejében „tiszta” ovis csoportok léteztek, míg manapság szinte csak vegyes van… Az előadó inkább a vegyes csoportokat preferálja, mert ha a nagyobb gyerek nem veri naponta laposra a kisebbet, akkor mint az óvónő kis segítője nagyon hatékony tud lenni

a kicsik istápolásában.

Továbbá szó esett, hogy mikor érdemes az idegen nyelv tanulását megkezdeni, a pszichológus elmondta, hat-hét éves korban, amikor gyermekünkben még némileg rejlik az utánzó készség. De lehetőleg olyan tanárt válasszunk, aki nem a nyelvtan, hanem a játék, a rácsodálkozás felől közelíti meg az oktatást. Ugyanis a világ nem unalmas.

(Mindenesetre, ha ma most bevezetnék Vekerdy Tamás színpompás módszereit, minden bizonnyal az összes magyar intézmény vezérlője rövidzárlatot kapna.)