Amikor megpillantotta a hirdetést azonnal működésbe lépett a szabadidejét töltő ember alkotói mechanizmusa, azaz elkezdett dolgozni. A képet bámulva, pontosabban a motor eladójának telefonszámát kutatva keze automatikusan elindult az íróasztalán a mobiltelefonját keresve. Természetesen azonnal megtalálta, hiszen évtizedes gyakorlata volt abban, hogy egyszerre három, négy dologra is azonos figyelemmel legyen. És évtizedek óta hitte is, hogy képes erre a mutatványra…

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax
Szabó Béla

- Feltárcsáztam a számot – emlékezett vissza a motorvásárlás körülményeire Szabó Béla, az SMAX Kft. kreatív igazgatója. -  Szabályosan bemutatkoztam és elhallgattam, hogy a túloldali ember reagálhasson. Reagált is. Korholva, röhögve mondta, hogy ne szórakozzak vele, mondjam el, hogy mit akarok. Persze azonnal megismertem a hangjáról, az egy jó barátom volt a vonal túlsó végén. Mondtam neki, hogy bocs’, letettük a telefont, én meg újra tárcsáztam, szótagolva, minden számra gondosan odafigyelve a hirdetés telefonszámát. Újra az ismerősöm vette fel.

- Mi történt?

- Újra elkezdte mondani, hogy ne szórakozzak vele. Szavába vágtam és megkérdeztem, hogy van-e neki Honda Joker Shadow 80 robogója és adott-e fel hirdetést, hogy eladná. Mert én azt a számot hívtam, amelyik egy ilyen motor hirdetésében van megadva. A világ legtermészetesebb hangján mondta, hogy természetesen ő adta fel a hirdetést és eladó a motor. Már évek óta ott állt Gyula – Városerdőn lévő nyaralójának garázsában. A motor kitűnő állapotban volt, pontosan olyan amilyet szerettem volna és az ára is tökéletesen megfelelt. Gyorsan megkötöttük az üzletet, és nagyon örültem a szerencsémnek. Különös a világ, itt élünk egymás mellett, jól ismerjük egymást, nem csak hivatalos ügyekben beszélgetünk és én mégsem tudtam arról, hogy neki van egy eladó motorja, neki pedig fogalma sem volt arról, hogy én motor akarok vásárolni, arról meg végképpen nem volt, hogy pontosan olyat, amilyet ő el akar adni. Semmilyen egymásnak szóló kommunikációnkból nem derültek ki a szándékaink.

- Vagyis?

- Kitűnő illusztrációja ez a történet annak, hogy, ha valamilyen szolgáltatást, terméket el akarunk adni, vagy meg akarunk vásárolni, akkor azt a lehető legszélesebb körben és a lehető legtöbb média és üzenetközvetítő eszköz igénybevételével meg kell tennünk. Ha egy vállalkozás ezt a stratégiát követi, csak akkor kerülhet olyan helyzetbe, mint amilyenbe én is kerültem. Azaz gazdaságosan, gyorsan és problémamentesen értékesít, illetve vásárol.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax
Békéscsaba, Jókai utca: a megújuló SMAX birodalom látványa az utca felől

- Ön az SMAX Hungary Kft. tulajdonosa és kreatív igazgatója. Bemutatkozó anyagukban cégük küldetését úgy fogalmazták meg, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozások ne csak termékeik minőségében, hanem arculatukban is legyenek versenyképesek az egész világon. Mit tudnak ehhez hozzátenni?

- Gyakorlatilag mindent. El tudjuk készíteni egy cégarculat valamennyi offline és online elemét. Ebbe minden olyan tárgy és virtuális eszköz beleértendő, amelyek használatosak a világ reklámiparában. Mi itt Békéscsabán, a Jókai utcai birodalmunkban fel vagyunk készülve gyakorlatilag mindenre, ami ebben a tárgykörben felmerülhet. Egy éttermi szalvétát, vagy egy doboz gyufát éppen úgy hozzá tudunk igazítani egy cég arculatához, mint egy tízemeletes irodaház külső belső megjelenését. A mi cégünk esetében a lényeg a komplexitáson van.

- Milyen komplexitásra gondol?

- Ma egy magára valamit is adó vállalkozás tevékenységének középpontjában a brandépítés áll. A brand nem más, mint egy pontosan pozícionált termék a piacon. Bármilyen gyártmány, bármilyen szolgáltatás lehet brand, ha a piac visszaigazolja. A versenyben való részvétel alapkövetelménye a termék minősége. Csak magas minőségi követelményeknek megfelelő produktum lehet a valós piaci verseny résztvevője. Az azonos feltételekkel piacra lépő termékek versenyüket marketing eszközökkel vívják. Mi feladatunk a cégek marketingmunícióval történő ellátása.

- Beszéljünk erről a munícióról!

- Mi reklámipari szolgáltatók vagyunk. Termékeink alapvetően a cégek arculatkialakításához kapcsolódnak. Mi az azonnali felismerhetőség, a tömegből bárhol kitűnni képes cégmegjelenések elkészítésében dolgozunk. Ebben viszont kifejezetten széles skálán mozog a tevékenységünk.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax
Fontos üzenet a megrendelőknek

- Részletezzük egy kicsit, mivel is foglalkoznak pontosan!

- Kezdjük talán azzal, amivel én is kezdtem a szakmát húszegynéhány évvel ezelőtt, amikor elindult az ország kapitalizálódása. Hirtelen nagyon nagy kereslet lett a munkaruhák, pólók, zászlók, dobozok, használati tárgyak emblémával, szlogennel való feliratozására. Nagy tételben, nagyon sok megrendelőnek dolgoztunk. Egyetlen szempont vezérelt minket, kezdő reklámipari szakmunkásokat akkoriban, minél több megrendelőt felhajtani, minél nagyobb darabszámú termékre ugyanazt az ábrát, szöveget rányomni, mert akkor kiváló volt a munka jövedelmezősége. Egyszerűbben fogalmazva jól lehetett keresni vele. Gomba módra szaporodtak tehát az egész országban a szitanyomó üzemek. Én is dolgoztam több ilyen üzemben is, míg meg nem alakítottam a saját műhelyemet.

- Indultak tehát egy szitanyomó üzemmel…

- Amelyik jól működött, amelyiknek folyamatosan bővült az ügyfélköre. Tulajdonképpen a megrendelőinkkel együtt fejlődtünk, ahogyan haladtunk előre az időben, úgy növekedett  újabb és újabb eszközök használatával a marketing- reklámpiac is. A kereskedelemben kulcsfontosságú lett az üzletek belső kialakítása illetve utcai megjelenése. A piaci szereplők a marketing egyre több eszközét vetették be a piaci versenybe. Főleg a multik térnyerésével a kis- és közepes vállalkozások is kénytelenek voltak az üzletreklámok szinte teljes körű használatához. A hagyományos kirakatrendezés padló, fal, bevásárlókocsi és még egy sereg üzletben használatos offline reklámmal egészült ki. Mi követtük a versenyzőket, folyamatosan bővítettük tevékenységünket.

- Ehhez nyílván új emberekre is szükség volt. Hiszen nem vagyok biztos abban, hogy aki kiválóan és gyorsan tud szitázni, az ugyanolyan ügyes a kirakatrendezésben is.

- Természetesen a feladatok bővülése a létszám növekedésével is együtt járt. Minőségi ugrás volt a mi életünkben is a számítástechnika hihetetlen fejlődése az iparágon belül. A gépek, a szoftverek tökéletesítették a korábbi technológiáinkat, leegyszerűsítették a folyamatokat és kreatív kaput nyitottak ki előttünk.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax

- Ezt hogyan értsem?

- Úgy, hogy a tömegtermelés idején a megrendelő hozta saját elképzelését, nekünk annyi dolgunk volt, hogy a rendelkezésünkre álló gyártástechnológiával elkészítsük azt az anyagot, amit készen kaptunk. A kreatív kapu a számítógépek okosodásával nyílt meg előttünk. A nyomtatástechnológia és tervező programok értő kezekben csodákra képesek. Ezért mi annak idején nagyon sokat költöttünk arra, hogy mindig a legkorszerűbb eszközökkel dolgozzunk. Úgy gondolkoztam, ha folyamatosan tökéletesítem a munkafolyamatok technológiáját, akkor a gyorsaság és a minőség területén erősítem meg magunkat. Az idő és a minőség javításának ajánlata rövid és hosszú távon is erőt jelentett számunkra, ezt partnereink körének összetétele és folyamatosan növekvő száma igazolta vissza.

- A klasszikus dekorációs műhelyből az igények és az évek alatt egy nyomdaüzem és egy grafikai stúdió nőtt ki. Törvényszerű volt ez a folyamat?

- Elkerülhetetlen. Mivel ösztönös cégépítési filozófiám középpontjában a minőség és a korszerűség állt, olyan eszközök beszerzésére kényszerültem, amelyek megteremtették a továbblépés feltételeit. Mondok egy egyszerű példát. A levilágítás egy kiadvány nyomdai előkészítésének nélkülözhetetlen munkarésze. Az internet térnyerése előtt milliószámra készültek a prospektusok, kiadványok, névjegykártyák, mindenféle nyomdai termékek. Nagyon sokba került egy levilágító berendezés, de vásároltam egyet, mert a városi kisebb nyomdák maguknak nem tudtak ilyet venni. Számításom egyébként bevált, évekig ment szinte folyamatosan a levilágító. A nálunk készült filmek minősége kifogástalan volt, és gyorsan meg is tudtuk csinálni, időt nyerve ezzel a kiadványt készítő nyomdáknak. A digitális nyomtatás színre lépésével a nyomdai filmelőkészítés gyakorlatilag feleslegessé vált, tovább kellett lépnünk. Meg is tettük

- Egyszerűen kidobták a filmkészítő gépüket?

- Mivel nagy helyet foglalt… A nyomdai előkészítés komoly számítástechnikai és grafikai ismereteket is igényelt, tulajdonképpen ennek kapcsán nevelődött ki egy kreatív, grafikai tervezéssel is foglalkozó részlegünk. Ma már tényleg részleg, de a kezdet kezdetén egy számítógépekkel körbevett fiatalembert jelentett. László Józsi, ma a cég vezető grafikusa, akkor még elbírt a feladatokkal. Ma már ne bírna el. Azért sem, mert a grafikai munka egyre hangsúlyosabb szerepet kapott cégünk ajánlatai között is. Ma már elvállaljuk cégek teljes arculatának a megtervezését is, vagy például meglévő arculatának a megváltoztatását. Ezért lett az egyszemélyes grafikusból három személyes részleg, amelyik a napi munka elvégzése mellett kitűnő helyszíne gyakornoki programunknak is.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax

- Azaz?

- Úgy határoztam, hogy az SMAX jövőjét nem bízom arra a véletlenre, ahogyan a Szitamax fejlődött annak idején. Mert lássuk be, a Szitamax általában jó döntéseket hozott, de különösebben nem tervezte a jövőt. Az SMAX többek között abban is különbözik a Szitamaxtól, hogy sokkal tudatosabban építkezik. A gyakornok programunk is ennek a része. Fiatal, tehetséges, a számítógépes grafikai munkához vonzódó fiatalokat kerestünk, akiket érdekel a mi világunk. Itt igazán élesben gyakorolhatnak és tanulhatják a szakmát. Bízom benne, hogy megtaláljuk közöttük, akiket keresünk.

- Meg sok minden másban is különbözik. Például abban, hogy már a legjobb ügyfélnek sem lehet gátlástalanul járkálnia a műhelyek és irodák között. Sőt! Csak az ügyféltérben várakozhat. Magam is többször megtapasztaltam ezt a szigorúságot.

- Nagyon fontos ismérve a SMAX cégnek, hogy lett belső szervezetirányítási rendszere. Tökéletes programunk van a munkák állapotának nyomon követésére, én például egy pillanat alatt átlátom, hogy hol kell sürgősen vezetőként beavatkozni a munkafolyamatokba. Megrendelésnél, gyártásnál, szerelésnél vagy a fizetésnél. Ma már csak azokkal az ügyekkel foglalkozom, amelyek kifejezetten vezetői döntést igényelnek. Egyébként a normál folyamatokba nem folyok bele.

- Abban is különbözik az SMAX a Szitamaxtól, hogy már nem áll be dolgozni mondjuk a szitázásba?

- Én imádom csinálni ezt a munkát, ma is beállok egyszer-egyszer dolgozni is, de igazából már nem ez a jellemző. Felismertem ugyanis, hogy még én sem tudok egyszerre kiválóan teljesíteni a cégvezetésben, a szitázásban a kivitelezésben és a munkaszerzésben. Ezek külön-külön is egész embert kívánó feladatok.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax
Az SMAX portfólió fontos része az autódekoráció

- Mióta változott meg a vállalkozói szemlélete?

- Körülbelül egy évvel ezelőtt, a mikor megismerkedtem a BNI csoporttal. Nagyon sokat köszönhetek a társaságnak abban, hogy ki tudtam lépni a saját árnyékomból, hogy az idő már nem az ellenségem, hanem a barátom. Ugyanakkor nagy örömmel tapasztalom azt is, hogy az én változásomat nem csak elfogadta a cég közössége, inspirálom is őket. Nagyon sok építő javaslatot tesznek a munkájukra vonatkozóan. Tizedére csökkent az egymás közötti szócséplés, ha egy beszélgetés elhúzódik, annak biztosan van a cégre hasznos hozadéka. Szervezettebbek, hatékonyabbak, kreatívabbak lettünk. Én élvezem ezt a változást, és úgy látom a kollégáim partnerek ebben.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax
Előtérben a gyakornok, háttérben a cég vezető grafikusa, László József

Szabó Béla a szakmában elsöprő lendülete és kiváló munkája miatt volt ismert és lett sikeres. Magam is többször szem- és fültanúja voltam annak, hogy mondjuk szitázás közben telefonját vállával füléhez szorítva instruálta valamelyik külső helyszínen dolgozó munkatársát, miközben én sem éreztem magam elhanyagoltnak, mert a kétfrontos fellépés mellett mindig szakított egy szusszanásnyi időt arra is, hogy jelezze nekem, piszkosul figyel rám is. Akkoriban még szemébe lógó hosszú hajával is meg kellett küzdenie.

Smax, szabó béla, megyejárás, szabó béla, smax

Ma a haja rövid, kifejezetten üzletemberes, kényelmesen kezelhető. Korábban a sportosan lazánál egy fokkal igénytelenebbül öltözött, imádott pulóverei kinyúltan és rendezetlenül lógtak rajta.  Ebben az időben volt szabad, sőt, szabados az idegenek mozgása a cég műhelyei és irodái között. Ma divatos ing, trendi zakó és farmer a ruházata, és megszűnt a cégen belüli idegenátjárás is.

Szabó Béla egyik közegből sem lógott ki, mindkettővel harmonizált. Én hiszem, hogy egy cég akkor jár a siker útján, ha megnyilatkozásai kiszámíthatók, viselkedése természetes, vagy más szóval cselekedeteik és megjelenésük között nincs ellentmondás, nincs disszonancia. Szabó Béla és csapata ilyen cégben dolgoznak. Például én még csak az interjúkészítéskor láttam az SMAX Kft. fehér alapon végigfutó, feltűnő piros vastagcsíkját, de máris megragadt bennem. Igaz, gondoskodtak róla, hiszen bármerre jártam is a telephelyükön, mindenhol ezzel a színkombinációval és grafikai megoldással találkoztam. Amikor pedig, dolgom végeztével, távoztomban az autóból visszatekintettem a Jókai utcai épületre (azt hiszem korábban furcsa sárgára volt festve, és a két ablak között ott volt a cégembléma), frissen hirdette magát a hófehér falon és a betonkerítésen a körülbelül másfél méter magasan végigfutó vastag piros csík, és a két ablak közét szinte teljesen kitöltő felirat: SMAX.