10 évvel ezelőtt – mondja Takács Péter, az intézmény vezetője –, az akkor már itt működő Márvány Fotóműhely egyik foglalkozásán vetődött fel a gondolat: mi lenne, ha folytatnánk a hetvenes évek diaporáma mozgalmát, és meghirdetnénk egy országos pályázatot digiporáma címmel? Ugye akkoriban már a legtöbb fotós digitális géppel fotografált.

Takács Péter, takács péter, lencsési közösségi ház, Békéscsaba, 20161127
Takács Péter
A digiporáma

kifejezést először Eifert János fővárosi fotóművész használta a digitális ciklus küszöbén, míg a slideshow technikára (zenére csúsztatott képek) épülő fesztivált azonban 2006-ban a békéscsabai Lencsési Közösségi Ház vitte első ízben a nagyterme falai közé.

A verseny lényege, hogy maximum 5 perces, zenei aláfestésű képsorozatokkal lehetett pályázni.
Az első megmérettetésre 19 alkotó 23 dolgozattal jelentkezett, az elmúlt 10 évben pedig összesen 230-an neveztek 359 pályamunkával.

Az első évekhez képest milyen irányba fejlődött, mozdult a digiporáma?, kérdésre Takács Péter elmondja, a kezdetekkor inkább a képi, míg mostanság egyre inkább a tartalmi mondanivaló dominál – és a harmadik komponens a néző, azaz a befogadó.

A zsűri tagjai: Dobóczky Zsolt fotóművész (Szeged); Horváth Imre fotóművész (Biatorbágy); Gál Csaba, a Csaba Tv főszerkesztője

Eredmények:

1. Szandtner Anna (Pomáz) – Vége
2. Varga Csaba (Székesfehérvár) – Motívumok
3. Escinemaginación (Pomáz) – A győztes

A Lencsési Közösségi Ház különdíja: M. Nagy László (Chlǎba) – Tükröződések az Ipolyon

Digiporáma Fesztivál, lencsési közösségi ház, digiporáma, gál csaba, Békéscsaba, 20161127
A zsűri: Gál Csaba (b), Horváth Imre és Dobóczky Zsolt