A történés 11 órakor kezdődött a Nagyszénási úton.

S mint parázó firkász már 10.15-kor elindultam a békéscsabai Lencsési szívéből, hogy a 11 órás kezdésre odaérjek – ez 10.51-re sikerült is. Ugye ez háztól-házig egy laza 30 km; benne volt a csabai tekergésem, a Szarvasi úti kétsávos út bökkenői: sebességkorlátozások, traktorok és kamionosok félpályás einstandjai stb.

Szarvasi út - 44, m44, szarvasi út, Békéscsaba, 20161221
Csabáról-Kondorosra... 2016. december 10.32 (galéria)

Az alapkőletétel

helyszíne egy mező határán lévő kis területre esett, ahol rengeteg polgárőr intézkedett, vagy ezer kocsi (a környék polgármesterei, sok szak- és fontos ember) parkolt, valamint egy feszkósátor volt fölállítva. (Azonfelül az autóm rádiójában, a 104-es frekin épp Ákos szólt, egyszóval a helyemen voltam.)

Tasó László, tasó lászló, Kondoros, 20161221
Tasó László (képek)
Tasó László,

a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikai ügyekért felelős államtitkára elmondása szerint örömmel érkezett Kondorosra, ugyanis elmúlt az években képviselő társaitól számtalanszor halotta, hogy vigyázó szemét az M44 beruházására vesse.

Hozzátette, nagyon sokan dolgoztak ezért, hogy a térség legnagyobb, uniós forrás nélküli beruházása megkezdődhessen. Ez a 120 kilométeres szakasz 327 milliárd forintba fog kerülni – mintegy 46 műtárggyal (felül- és aluljáró, vadátjáró).

Továbbá elmondta, a Kondoros-Békéscsaba szakasz 2017 végén indul el; és legkésőbb tokkal-vonóval '20 végére be kell fejezni a beruházást.

Vantara Gyula országgyűlési képviselő, a megye fejlesztési biztosa beszéde első részében G. Németh György gondolatait, kvázi az útépítők ars poeticáját osztotta meg a megjelentekkel.

„Kellett egy ember – folytatta –, a miniszterelnök személyében; mögötte egy államtitkár, aki elindult előttünk; jöttek a tervezők, a hatóságok, a polgármesterségek, a régészek, a lőszermentesítők... és legvégül a kivitelezők, akik ezt a művet ma, az alapkőletétel után elkezdik építeni. Ennek a vidéknek ez az autóút sokat fog jelenteni: a lehetőségeket, a gyorsaságot és az elérhetőséget javítja; de hogy egy betonszalagon, egy aszfaltcsíkon túl, jelent-e majd nekünk többet? Az csak rajtunk múlik."

M44 alapkőletétel - Gajda Róbert, Vantara Gyula, m44, gajda róbert, Kondoros, 20161221
Vantara Gyula (b)
és Gajda Róbert (fotók)
Dankó Béla,

a térség országgyűlési képviselője megjegyezte, ha ennyi polgármester megtisztelte a jelenlétével a mai eseményt, az önmagába jelzi, hogy mennyire régen várt fejlesztésről van szó.

Boldog István, Jász-Nagykun-Szolnok megye országgyűlési képviselője elmondta, sok-sok ember munkájának köszönhetően – ma már nemcsak ígért van arról, hogy egy gyorsforgalmi út fogja összekötni az 5-ös pályát Békéscsabával.

„Sokan ígérték az utat, mi nemcsak ígértük, hanem meg is valósítjuk!" – húzta alá.

Gajda Róbert kormánymegbízott elmondta, beszédéhez kutatást végzett, amelyből kiderült, először 1997-ben tettek ígéretet az M44 megépítésére.

„Ha a csillagok állása számunkra kedvező... – idézett egy Békés megyei lapban megjelent írást –, akkor 2013 előtt is vezethet korszerű útpálya Békés megyében."

– Jelentem, a csillagok állása számunkra kedvező: épül az út! – jelentette ki Gajda Róbert

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta, mintegy 45 perccel csökken a teljes út elkészültével Békéscsaba és az M5-ös autópálya közötti menetidő; azonkívül a csabaiak két óra 10 perc alatt elérhetik a fővárost.

***

M44 Tiszakürt-Kondoros közötti szakasz paramétereti:

- 62 km
- 2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út
- 110km/h tervezési sebesség
- három szakasz: (Tiszakürt-Kunszentmárton, Kunszentmárton-Csabacsűd, Csabacsűd-Kondoros)
- várható átadás: 2019. III. negyedév

M44 alapkőletétel - Gajda Róbert, m44, gajda róbert, alapkőletétel, tasó lászló, Kondoros, 20161221
Az alapkő