A két országban megépített útszakaszok összekapcsolásához, vagyis a határnyiladékban történő építkezés engedélyezéséhez bilaterális egyezmény megkötésére volt szükség, mely Magyarország kezdeményezésére, 4 éves előkészítési időszakot követően - 2014 júliusában született meg.

A teljes átjárhatóság azonban továbbra sem valósulhatott meg, mert Románia schengeni csatlakozásáig, kiépített határátkelőhelyek hiányában nem lehetséges a határátkelés, a két ország közötti utakat beton elemekkel, sorompóval kellett lezárni. A 2014-ben aláírt bilaterális egyezmény ideiglenes, kérelemre, előzetes bejelentés alapján történő határnyitást tett lehetővé, amely a projektek végcéljának eléréséhez nem elegendő.

Ezért a megállapodás aláírása után Magyarország azonnal kezdeményezte Románia felé a határellenőrzésről szóló egyezmény módosítását is és javaslatot tett a határnyitásra mind a 10 új határátkelési ponton.

Az Európai Bizottság közreműködésével, tavaly decemberben végre elindultak a tárgyalások a magyar és a román fél között. Magyarország minden alkalommal kifejezte nyitottságát mindegyik közlekedési kapcsolat esetében a határok megnyitására határátkelőhely létesítésével tekintettel arra, hogy az uniós források felhasználásával, a két ország releváns szervei által jóváhagyott közlekedésfejlesztési projektek a térség összekapcsolását célozzák, amely cél eddig nem valósult meg.

Az utak megfelelő módon történő használata a program uniós jogszabály szerinti sikeres lezárásához is szükséges, amelynek határideje 2017. március 31. Mindenki érdeke a negatív következmények, a projektek eredményeinek nem megfelelő használatából származó esetleges visszafizetési kockázat elkerülése.

A tárgyalások során a román fél ígéretet tett arra, hogy a helyi önkormányzatokat felkeresi, a helyi igényeket felméri, és ezek alapján, valamint a 2014. július 24-én aláírt keret-megállapodás figyelembe vételével biztosítják a rendszeres ideiglenes határnyitást. Az erre vonatkozó hivatalos állásfoglalást a romániai Külügyminisztérium 2017. február 6-án eljuttatta a Miniszterelnökség, Nemzetközi Helyettes Államtitkársága részére, valamint az Európai Bizottságnak is. A javaslatot az Európai Bizottság és a Miniszterelnökség is jelenleg vizsgálja és szükség szerint rövid időn belül egyeztet tekintettel a közelgő programzárás időpontjára.

Ily módon, a program keretében megépült 10 út rendszeres megnyitása első alkalommal a február 18-i hétvégén megtörténhet Pintér Sándor belügyminiszter úr döntése alapján.

Emellett a román fél felé hangsúlyozzuk, hogy a továbbiakban a határnyitások gyakoriságát növelni szeretnénk és legalább 2 út esetében az állandó határátkelést biztosítani. Ezt követően – a helyi igények figyelembevételével – további utak esetében is törekedni fogunk az állandó határnyitás megvalósítására.

A határnyitások a hétvégeken az alábbiak szerint történnek (időzóna CET)

Csanádpalota - Nădlac

Vasárnap 7 – 15 óra között

Zajta - Peleş

Szombaton 9– 17  óra között

Garbolc - Bercu

Szombaton 9– 17  óra között

Ömböly - Horea

Szombaton 9– 17  óra között

Dombegyház - Variaşu Mic

Szombaton  8– 16  óra között

Elek - Grăniceri

Szombaton  8– 16  óra között

Körösnagyharsány - Cheresig

Szombaton 9– 17  óra között

Dénesmajor - Iermata Neagră

Szombaton 9– 17  óra között

Pocsaj - Roşiori

Szombaton 9– 17  óra között

Bagamér - Voivozi

Szombaton 9– 17  óra között