Érdekli őket az autópályadíjak mértéke, a díjfizetés módszere, az utak minősége, az elterelések, az útépítések helyei, érzékszerveik nyitottabbá válnak az útinform híreire is. Mondom, hogy az autózással általában nem foglalkozók is érdeklődve fordulnak az országutak élete iránt. Amiről most szó lesz, az őket egyébként nem érinti, de ebben a felfokozott közlekedési élethelyzetben talán érdekelheti őket is, mi vár az országutat hivatásszerűen használókra, a fuvarozókra, a szállítmányozással foglalkozóra. Mert a már előkészített, a megvalósítás útján már elindult TSM – Nemzeti Túlsúlymérő Rendszer hamarosan, a tervek szerint az év második felében teljesen kiépül és már élesben működésbe is lép. Jelenleg már tesztüzemmód folyik.

Túlsúly, mérés, kamion, teherautó, túlsúly, mérőrendszer

Mi a lényeg? Az ország 89 pontján – zömében a határátkelőknél, illetve az autópályák egyes pontjain – automatikus súlymérő szenzorokat építenek az összes sávba (összesen 273 darab - úgynevezett WIM szenzorok kerülnek elhelyezésre. Ezekkel egyszerre lesz mérhető a tengelyterhelés és az össztömeg. Ezeken a pontokon kamerák is telepítésre kerülnek, melyek a fényképes azonosítást szolgálják. Minden méréshez tartozik majd egy fotó is. Ráadásul az új rendszer alkalmas lesz a 3,5 tonnánál könnyeb, de túlsúlyosan közlekedő teherautókat is kiszűrni a forgalomból. Ezek eddig nem estek bele a túlsúlyproblémába, ezentúl azonban ők is potenciális alanyai lesznek a méréseknek. Ha belegondolunk, az ellenőrzés ilyen kiterjesztése nagyságrendekkel növeli meg a hibába eshetők létszámát. Fogalmam sincs, az útjainkon közlekedő kamionok és furgonok arányáról, de gyanítom, hogy százas nagyságrendű lehet ez a szám. Tehát a kiépítés alatt álló, útpályába beépített, automata túlsúlymérő szenzorok ellenőrzésük alá vonják a gyakorlatilag a teljes szállítmányozási szektort.

Prognosztizált következmény a rendszer teljes kiépülése után: a túlsúlyos jármű áthalad az ellenőrzési ponton. A WIM rendszer megállapítja a tengelyterhelést és az össztömeget, a kamera fotó készít a járműről. A rendszer tehát hiteles adatokat szolgáltat a bírság kiszabására. A járművet egy másik ellenőrzési ponton kiterelik a forgalomból, és a TSM (Túlsúlymérő Rendszer) adatai alapján megállapítják a bírság mértékét. A jármű csak akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt a helyszínen megszüntették. Laikusként ezt úgy képzelem el, hogy le kell venni annyi súlyú bármit az autóról, amíg belül nem kerül a súlyhatáron. Hogy ez a valóságban, hogyan valósul meg, azt mindenkinek a fantáziájára bízom. Abban az estben, ha a túlsúlyos játművet nem ellenőrzik le, akkor a fenntartó levélben kapja meg a bírságról szóló értesítést.

A tesztüzemmód annyiban különbözik a végleges alkalmazástól, hogy elmarad a bírság kiszabása. Egyébként, ha megállították a túlsúlyos járművet, a túlsúlyt már ekkor is mindenképpen meg kell szüntetni.

Békés megyében három határátkelőnél – Battonya, Gyula, Méhkerék – kerül telepítésre automata túlsúlymérő rendszer.

Túlsúly, mérés, túlysúly, mérés
Mérőhelyek kialakításának helyzete az első negyedév végén: piros pötty: már meglévő útdíjkapuk. Zöld pötty: 2016. november 15-ig elkészült helyszínek. Sárga pötty: 2016. novemberéig átadott munkaterületek. Piros csepp: újonnan megépítendő kapuk

Az eszköztől elvárt eredmény: a kellően leamortizálódott nemzeti útvagyon védelme és a közlekedés biztonságának javítása. Ugyanis tény, hogy a túlsúllyal közlekedő járművek balesetveszélyesebbek, műszaki adataikból számítható forgalmi képességük lecsökken, akkor is balesetet okozhatnak, ha normál terheléssel elkerülhették volna.

Mindannyian – a hivatásszerűen úton lévők is, de a hobbiutazók különösen kritikusak az utak állapotával kapcsolatban - utálunk rossz utakon közlekedni. A nyaralóautókban, meg a munkautókban az idén nyáron is biztosan lesznek vaskos, epés megjegyzések az éppen járt út rossz állapotára vonatkozóan. Biztosan azonnal meg is fogják nevezni a felelősöket. Biztosan fogják tudni a megoldást is. Mégis hallom a fülemmel, a büntetőcsekk átvételének kommentárját: ehhez van eszük! Sanyargatni a dolgozó embert! Megint egy olyan szabály, amit nem lehet betartani, ha az ember meg akar élni! Nem támogatják, hanem megnyomorítják a dolgozó embereket! Már megint!

Pedig szerintem elfogadható magyarázat a közlekedés biztonságának növelése és az utak állapotának védelme. És ha az automata rendszer beüzemelés után nem sokkal, az utak állapotának javítása is elkezdődik, akkor… …akkor lehet, hogy unokáink már nem fogják ismerni a rossz út fogalmát… addig viszont…