a, Békés-Békéscsaba között
b, Békéscsaba-Veszely között

A hibás útszakaszokat a szakemberek lebitumenezték – mondta –, amelyre apró kavicsokat szórtak... Majd 40-es táblákkal korlátozzák a forgalmat, így a közlekedőkre bízzák a „javítást", azaz a kocsiknak kell stabilizálni a burkolatot.

Közút - kátyúzás - kavicsok, közút, 20170918 Hozzáfűzte, ha az emberek Békéscsabáról-Gyulára indulnak, akkor általában haladni szeretnének (senki sem örül annak, hogy a megengedett sebesség harmadával araszolhat). Mégis nagyon kevesen lassítanak. Ha azonban nem lassítanak, akkor a száguldás következtében a felpattanó kövekkel kárt tesznek egymásban.

Kérdése, 2017-ben miért kell ilyen kőkorszaki megoldást alkalmazni?

***

Olvasónk felvetéseivel kapcsolatban felkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályát, akiktől ezt a választ kaptuk:

„Az elmúlt hetekben Társaságunk kétféle, úgynevezett szórásos technológiájú burkolatjavítást végzett a Békéscsaba környéki közutakon.

Az egyik alkalmazott technológia a felületi bevonat, melynek lényege, hogy a már meglévő burkolatfelületre kipermetezett bitumenre, maximum 8 mm szemnagyságú kőzúzalék kerül kiszórásra, majd ez hengerrel tömörítésre kerül a hatékonyabb egymáshoz tapadás érdekében. Ezt jelen esetben csak szakaszonként, lokálisan végeztük a jelenleg hibás vagy erősen hámló felületeken.

Sajnos a legprecízebb, számítógép vezérelt gépek sem képesek arra, hogy csak annyi kőzúzalék kerüljön a felületre, amennyi éppen szükséges, így mindenképpen keletkezik némi kőtöbblet, ami a nem kellően megválasztott járműsebesség miatt könnyen felverődik. Ennek a veszélynek a csökkentésére kerülnek kihelyezésre kivitelezéskor, valamint a munkálatok után még pár hétig a 40 km/h-s sebességkorlátozó táblák.

A másik technológia az olyan repedések kezelésére szolgál, melyek már jobban szétnyíltak, így könnyebben alakul ki a kátyú.

Az alkalmazott technológia szerint apró zúzalék és bitumen együttes kipermetezésével egy flexibilis csövön keresztül, a hibás felületre irányítva a két anyag összekeveredik, majd bekerül a burkolatba. Ez a forgalom hatására elaszfaltosodik, kitöltve a meglévő hézagokat, repedéseket.
Ez a technológia is apró zúzalékszemek kipergésével jár - azonban itt csak maximum 4 mm nagyságú szemekről van szó -, ezért van néhány napig ezen esetben is 40 km/h-s sebességkorlátozás a munkálatokkal érintett szakaszokon. Az adott szakaszon az ilyen jellegű munkák egyelőre befejeződtek, a fölösleges zúzalék eltakarításra került.

Az ilyen jellegű útjavítások – a megnyílt repedések, valamint a nyitott, bomlásnak indult burkolatfelület eltömése – azt a célt szolgálják, hogy lehetőleg ne jusson víz a burkolatba, hiszen köztudott, hogy a beszivárgó víz az egyik legnagyobb ellensége az utaknak.

A tárgyi technológiák elsődleges funkciója az állagmegóvás. Három évvel ezelőtt történt ilyen javítás a 470-es számú Békés–Békéscsaba közötti útszakaszon is, ahol gyakorlatilag nem kellett kátyúzást végezni az elmúlt időszakban. Szakmai meggyőződésünk, hogy a most így javított utakon ezen technológia még megfelelő, s átlagosan 3-5 évre meghosszabbítja egy-egy burkolat élettartamát.

A kőfelverődésekből előforduló kellemetlenségek elkerülhetőek, ha minden közlekedő betartja a sebességkorlátozást."