A kapitalizmusban évszázadok alatt kialakult gazdaság-, világ- és életszemlélet nagyon hirtelen szakadt rá az alkalmazotti léthez szokott Magyarországra. A kapitalizmusban a legfontosabb egzisztenciális elv: minden pillanatból ki kell hozni a lehető legtöbb előnyt. Ha ez szakmaváltást, költözést, új utakon járást jelent, akkor azt kell csinálni. Nem véletlen tehát, hogy a törzsgárdatagsághoz, röghöz kötöttséghez szokott, alkalmazotti attitűddel felvértezett magyarok nehezen értették meg a rendszerváltás utáni rendszer üzenetét. Mivel azonban már lassan harminc éve (28) élünk az új szabályok szerint, mégis egyre jobban belejövünk az itthoni életbe. Szeretjük magunkról elhinni, hogy ügyes, okos, jó helyzetmegoldóképességgel megáldott nemzet vagyunk (bármi fontos dolog történik a világ bármelyik pontján, magyar biztos van a feltalálók, az újítók, a felfedezők… között). Lassan, de szerintem saját határainkon belül is kezdjük megvalósítani az új világot. Például, ha valaki Békéscsabán bemegy az országos Borháló (Gyóni Géza u. 1/D) egyik legújabb üzletébe, akkor pontos képet kap mindarról, amiben a bevezetőben írtam. Szembesülni fog a holtig tanulás, a sohasem késő elkezdeni, a nem kell félni a változásoktól, a kockázat nélkül nincs üzlet és az innováció igazságtartalmával is. Meg persze 83 magyarországi borász minőségi borkínálatával is. Mert Szenes János (58) idén áprilisban megnyílt hangulatos, kedves, barátságos, harmonikus üzletében – nomen est omen - a borok a főszereplők.

Szenes jános - borháló, borháló, Békéscsaba, 20171006
Szenes János (galéria)

- Szép ez a rusztikus világ, amit beépített ide a betonfalak közé – muszáj volt a helyiség dicséretével kezdeni a beszélgetést, mert tényleg szép. – Ön rendezte be a boltot?

- Igen, de voltak megkötések – válaszolta Szenes János, az üzlet tulajdonosa. – A színek, a rusztikus felületek, az oszlopok, a gerendák, a téglaburkolat, az asztalok stílusa, a hordók, a bortárolók milyenségét egyértelműen meghatározta a franchise (frencsájz) tulajdonosa.

- Sok ilyen üzlet van az országban?

- Majdnem minden megyében és Budapesten összesen negyvenhat borháló üzlet működik az országban. Csak Baranya, Heves, Nógrád és Tolna megyékben nincs partnere a cégnek.

- Hol kezdték el szőni a Borhálót?

- A cég központja Szentendrén van, az alapító tulajdonos Kathona Krisztián egyébként magyar tanárként végzett. Az ő ötlete volt ez a fajta borkereskedés.

- Ön áprilisban nyitotta meg a csabai üzletet. Miért lépett be a rendszerbe?

- Mert megtetszett és mert alapvetően értek is a kereskedelemhez. Az sem véletlen, hogy franchise boltot nyitottam. Felnőtt tanulmányaim során jegyeztem meg örökre, hogy a franchise rendszerek válságtűrő vállalkozások.

Borháló, borháló
Borháló: borok nagy és üveges kiszerelésben, borok a kedvezménykosárban. Ezt látja vásárló, ha belép az üzletbe (galéria)

- Az Ön életében aktuális volt vállalkozás beindítása?

- Igen. Huszonhat évet dolgoztam a vendéglátásban, voltak üzleteim Gyulán, és vidéki településeken is. De az utóbbi évek üzletmenete egyértelművé tette számomra, hogy keresnem kell az új lehetőségeket is.

- Hogyan talált rá a Borhálóra?

- Az interneten folyamatosan figyeltem a franchise szövetség honlapját, ott találkoztam tavaly októberben a Borháló partnerkereső hirdetésével. Jelentkeztem, mint látható, meg is egyeztünk.

- Korábban milyen volt a viszonya borokhoz?

- Én borivó voltam, de különösebben nem foglalkoztam a borral. Aztán, hét évvel ezelőtt találkoztam élettársammal, akinek édesapja decsi származású, és mint a Szekszárd melletti faluban szinte mindenkinek, nekik is van szőlőjük. Csak saját részükre készítenek borokat, de azt nagy szakértelemmel és szeretettel.

Borháló, borháló
A decsi hegyi szőlőbirtok (galéria)

- Beszállt a borkészítésbe is?

- Természetesen. Érdekelt is, meg nagyszerű dolog is a szőlőben dolgozni. Rendszeresen járok Decsre, ott vagyok a szőlőérés minden fázisánál. Tökéletes kikapcsolódás, igazi boldogság a szőlőben dolgozni, este pedig leülni a présház elé, és néhány pohár bor mellett megbeszélni a dolgokat.

- Tehát már saját tapasztalatai is vannak a borkészítésről. Miért különleges a Borháló kereskedelmi hálózat?

- Mert nagyon jól ki van találva. Készen kapjuk a rendszert. Ebben az üzlet megjelenési formájától, a vevőnyilvántartási programig mindent a rendelkezésünkre áll. Központi marketing stratégia szerint dolgozunk, közös weboldalunk és facebook profilunk van. Megkapunk minden reklámanyagot és választékkiegészítő termékeket is.

- Mégis miben különbözik ez a borkereskedési forma a többitől?

- Alapvetően abban, hogy nálunk más a mérték. Mi folyóbort árulunk, nagyobb kiszerelésekben, ezért olcsóbban tudjuk adni, mint a palackos borokat. 1,5 literes magnum és 2 literes pet palackokban, 3 literes borzsákokban illetve 3-5-10 literes kartondobozokban áruljuk a borokat.

Borháló, borháló
Szekszárd, Villány, Pécs kínálata a bejárattól balra

- A pet palack nem kelt bizalmatlanságot?

- De, az emberek elsőre nem hiszik el, hogy mi ebben a kiszerelésben is minőségi bort árulunk. De kóstolás után vásárlóink meggyőződnek arról, hogy ez nem az a kannás bor, amire gondoltak. A törzsvendégek már tudják ezt. Egyébként pedig nálunk van visszavásárlási garancia is.

- Az mit jelent pontosan?

- Azt, ha valami baja van a bornak és visszahozza, akkor kicseréljük neki. Ez a rendszer akkor is működik, ha olyan bort hoz vissza, amit mi ajánlottunk, de nem ízlett neki. Ha meg valaki kocsival jött vásárolni, és emiatt nem tudja megkóstolni a bort, amit venni szeretne, adunk neki mintát egy zárható petpalack előformában, nevezhetnénk kémcsőnek is.

- Hazaviszi, otthon megkóstolja és visszajön vásárolni?

- Pontosan.

Borháló, borháló
Chilli szószok, olívaolajok

- Térjünk vissza a folyóborhoz, mert mégis nagyon sok palackos bor is van a polcokon…

- Ez természetes, hiszen igyekszünk minden vevőnk igényét kielégíteni. Széles választékkal dolgozunk, minden borrégió megjelenik az üzletben, jelenleg összesen nyolcvanhárom pincészettel vagyunk kapcsolatban.

- Fél év nem nagy idő, de néhány dolgot azért megmutat. Mik tapasztalatai, hogyan viszonyulnak a csabaiak az üzlethez?

- Alakul a törzsvásárlói körünk, mi pedig mindent el is követünk azért, hogy ez a szám folyamatosan növekedjen.

- Például?

- Igyekszünk megismerni vásárlóinkat, beszélgetünk velük, kíváncsiak vagyunk rájuk. Ez fontos, mert csak igy tudunk megfelelő információt adni a választáshoz, minél jobban ismerjük őket. Mert a borválasztásnál nagyon fontos az is, hogy mi céljuk.

Borháló, borháló
A borkostoló rendezvények rendszeresek az üzletben

- Vagyis?

- Például ha egy családi ebédre készülve vásárolnak, akkor az ételsornak megfelelő borokat ajánlunk. Ha ajándékba viszik a bort, akkor beszélgetünk kicsit a megajándékozandó ismerősről, és akkor is lesznek ötleteink. De a legfontosabb és leghatékonyabb értékesítési stratégiánk a borkostolás.

- Boltban borkóstolás?

- Természetesen. Nagy asztalaink többek között ezt a célt is szolgálják. Kényelmesen tizenöten, húszan férünk el, de voltunk már negyvenen is.

- Ki tartja ezeket a borkóstolókat?

- Általában én, de rendszeresen jönnek borászok is.

Borháló, borháló

- Olyan ez, mint egy borvacsora?

- Olyan, de azért teljesen más. Ilyenkor nálunk is vannak kézműves sajtok, alma, dió, mogyoró. Végig kóstoljuk az előre meghirdetett borsort miközben a borról beszélgetünk.

- Különleges tudomány a bórról hitelesen beszélni…

- Sokat is készülök rá. Ilyenkor több pincészet borait is bemutatjuk. Amikor borász vendégünk van, akkor ő csak saját boraikról beszél.

Borháló, borháló
Borháló kártya

- Széles választék, borkóstolás az üzletben és akár otthon is, rendezvényekkel szolgálják vevőiket. Van még valami más értékesítési ötlet a tarsolyban?

- Természetesen. A Borháló kártya. Egy feltölthető kártyáról van szó, ami csak nálunk vásárolható le. Szép, míves, összehajtott kartonlapon adjuk, tökéletes ajándék lehet minden borszerető ember számára. Elegánsan átadható és a megajándékozott saját ízlése szerint vásárolhatja el a rátöltött pénzt.

- Hogyan lehet feltölteni pénzzel?

- A kártyát mi beregisztráljuk a rendszerünkbe, a pénzt pedig be kell fizetni itt a boltban. Aki kapta, akkor jön vásárolni, amikor akar, mi pontosan tudjuk, hogy mennyi pénze van a kártyáján. Ha már pénzről beszélünk, minden hónapban van kedvezményes borakció is.

- Vagyis?

- A cégnél minden hónapban megválasztják a hónap borászát, termékeit az adott időszakban tíz százalék kedvezménnyel lehet megvásárolni. A kedvezmény a Borháló kártyán a vásárlások után összegyűlt pontok beváltásával érhető el!

- Közeleg az év vége, illusztris névnapok, karácsony, szilveszter. Csodálkoznék, ha nem lenne valamilyen marketingfogásuk erre a fontos időszakra is.

- Mielőtt erről beszélnénk, nálunk a szüret is fontos is időszak, ez pedig most zajlik. Készlet- kisöprési akciónk azt jelenti, hogy a tavalyi friss borokat kedvezménnyel értékesítjük, hogy jöhessenek az ideiek.

Borháló, borháló

- Na és a karácsony?

- Készen vannak céges ajánlataink. Ajánljuk borsorainkat az év végi vállalati rendezvényekhez, jutalmazásokhoz, ajándékozásokhoz. Összeállítunk kisebb nagyobb borcsomagokat és kiemelten ajánljuk a karácsonyhoz illő borainkat.

Így építi fel a szentendrei magyartanár ötletéhez csatlakozva új vállalkozását ötvennyolc évesen elindító, nyerésre játszó, a változásoktól egyáltalán nem félő Szenes János, aki Békéscsabán vetette ki borhálóját. Ne féljenek beleakadni! Sőt! Ha beleakadtak örüljenek neki, hogy felkerültek a Borháló partnerlistájára! Kiváló borközösséghez fognak tartozni.