Több amerikai lap is megszerezte magyar idő szerint hétfőn éjjel azt a jelentést, melyet a Facebook készül benyújtani az amerikai szánátusnak arról, mekkora elérése is volt az elnökválasztási kampány időszakában oroszok által vásárolt, politikai-közéleti tartalmú hirdetéseknek, illetve szponzorált tartalmaknak.

Az korábban már kiderült, hogy az oroszok bizonyíthatóan legalább százezer dollárt, nagyjából 25 millió forintnyi pénzt költöttek erre. A pénzmennyiség láttán sokan legyintettek: ennyi pénz semmire sem elég. Óriásplakátokban mérve valóban nem, de az eredményt becsmérlők megfeledkeztek a Facebook lényegéről: egy-egy megfelelően megírt és jól targetált bejegyzés pénzes felpörgetése például nem csak annál eredményez megjelenést, aki látja a reklámot. A hirdetéssel elért emberek lájkolásai, hozzászólásai, megosztásai által a bejegyzés teljes elérése hatványozottan nő.

A The New York Times azt írja: a Facebook belső vizsgálata azt derítette ki, hogy a közösségi oldalon 29 millió amerikai felhasználó került közvetlenül interakcióba a vonatkozó tartalmakkal, és összesen 126 millió amerikai felhasználóhoz jutottak így el a hirdetések, bejegyzések. Az, hogy valaki üzenőfalán feltűnt egy ilyen, nem feltétlen jelenti azt, hogy valóban befolyásolta őt az adott információ. Ezzel együtt a most nyilvánosságra került szám azért fontos fejlemény: azt mutatja, hogy az elnökválasztási kampányban amerikai facebookozók több mint feléig elért a társadalmi, közéleti és politikai kérdésekben beüzemelt orosz dezinformációs kampány.

A szenátushoz benyújtott dokumentumból az is kiderült, a Facebook 170 Oroszországhoz köthető Instagram-fiókot törölt, melyek nagyjából 120 ezer témába vágó bejegyzést tettek közzé.

The Washington Post megszerezte a Twitter összegzését is, amely szerint az orosz propagandisták által vitt 2752 csatorna, illetve további 36 ezer automatán twittelő bot összesen 1,4 millió bejegyzést tettek közzé a kampány során. A Google is talált bizonyítékokat: a YouTube-ra 1108 darab vonatkozó videót töltöttek föl, összesen 43 órányi anyagot. Ezek felpörgését bizonyíthatóan 4700 dollárnyi hirdetéssel indították be.

Eközben a Fehér Házban

Mindez néhány órával azután derült ki, hogy az orosz befolyásolási kísérlet vizsgálatának irányításával megbízott különleges ügyész, Robert Mueller javaslata után megtörténtek az első vádemelések. Bíróság elé kell állnia Paul Manafortnak, Donald Trump volt kampánymenedzserének, valamint az ő korábbi üzleti partnerének, Rick Gatesnek. Vádiratuk 12 pontos.

Megvádolták Trump kampányának egyik külügyi tanácsadóját, George Papadopoulost is. Miután az amerikai elnök közölte, hogy a vádak alaptalanok, kiderült, hogy Papadopoulos időközben már bűnösnek is vallotta magát, elismervén, hogy hazudott az FBI-nak az orosz kapcsolat (nem)létéről.

Forrás: hvg.hu