Beengedte a politikai reklámokat az RTL Klub a választási kampányban a képernyőjére. Információink szerint az RTL nyitott volt a politikai reklámok befogadására, így az ellenzéki pártoknak nem volt nehéz dolguk a kijárással, valójában informális csatornákon a csatorna volt az, amelyik jelezte, idénre változtattak hozzáállásukon. „Nem volt nehéz dolgunk” – mondta a hvg.hu-nak az egyik ellenzéki pártnak a folyamatokra rálátó politikusa. Hozzátette, szerinte az RTL bátor döntést hozott, az ott sugárzott reklámok sok emberhez elérnek majd, befolyásolhatják majd a szavazói döntéseket.

Azt a 2013-as választási eljárásról szóló törvény szabályozza, hogy a közszolgálati, valamint a kereskedelmi csatornák hogyan mutathatnak be politikai reklámot. A Fidesznek az előző ciklusában az volt a célja, hogy csak és kizárólag az állami adókon lehessen látni politikai reklámokat, de a nemzetközi kritikák hatására a kabinet meghátrált, a végén még az Alaptörvényt is módosítaniuk kellett.

Végül a szabályok úgy módosultak, hogy az M1, a Kossuth rádió, és a Duna TV kötelezően azonos terjedelemben, és ingyenesen adja az indulók kisfilmjeit, az országosan elérhető kereskedelmi médiaszolgáltatóknak pedig megengedték, hogy eldöntsék, akarnak-e politikai reklámot sugározni, vagy sem. A kereskedelmi csatornáknál is feltétel volt az ingyenesség, és az egyenlőség elve. A törvény szerint

a csatornák naponta három alkalommal, a 6-8, 12-14 és 18-20 óra között kezdődő idősávokban, megszakítás nélkül kötelesek biztosítani a politikai reklámok közzétételét, összesen 470 percben, tehát ha végül tíz pártlista lesz, akkor egy pártra 47 perc jut majd a teljes időszakra vetítve.

Ez a szabályozás könnyen dekodólható: ellenérdekeltté tették a kereskedelmi csatornákat, hogy befogadják a hirdetéseket. Akik belevágnak, azok elesnek ugyanis 470 perc értékesíthető reklámidőtől, miközben a konkurensek nyomása miatt tartaniuk kell a megszokott műsorstruktúrát. És a nézők is panaszkodhatnak, ha mindenféle pártok zargatják két Sebestyén Balázs félmosoly között.

A változás szele

Nem csoda tehát, hogy 2014-ben egyik kereskedelmi csatorna sem adott politikai reklámot. A helyzet 2018-ra megváltozott, és ennek okát biztosan nem a kereskedelmi logikában érdemes keresni.

A Policy Agenda friss elemzése szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nyilvántartása 9 országos, úgynevezett lineáris médiaszolgáltatót ismer, amelyek február 17-ig dönthetnek úgy, hogy lehetőséget adnak a pártoknak a választási üzeneteik közvetítésére.

NER-en belül: Írásukban rámutatnak arra, hogy a 9 csatorna közül három (Echo Tv, TV2, Spíler Tv) tulajdoni viszonyokat tekintve is egyértelműen a kormánypártokhoz kapcsolódik.

Az ő esetükben az az alapvető döntési kérdés, hogy akarnak-e az ellenzéki pártok számára műsoridőt biztosítani, ráadásul aránytalanul sokat a kormánypártokka szemben, hiszen a Fidesz-KDNP-nek épp úgy egy listája lesz, mint jelen állás szerint a Momentumnak vagy az Együttnek. A címvédő csak egy lenne a sok közül.

NER-en kívül: A másik csoportba az ellenzékinek besorolt hírtelevíziók (ATV, HírTV) tartoznak. Négy évvel ezelőtt egyik sem adott hirdetést. Ez alkalommal elváltak útjaik. Az ATV befogadja a listát állítók üzeneteit – ezzel a Fideszen túl a Jobbikot is, amely a televízió mögött álló Hit Gyülekezete szempontjából igazán fájdalmasnak mondható. A HírTV viszont marad az elutasításnál, úgy látszik, még úgy sem akar a vezetés (értsd: Simicska Lajos) teret adni a kormánypárti hirdetéseknek, hogy azokkal szemben legalább fél tucat ellenzéki üzenet lenne.

Közömbösek: A harmadik csoportba (4-es csatorna, Story 5, Magyar Sláger TV) azok az adók tartoznak, ahol nincsenek hírműsorok, így a nézői igények is várhatóan ehhez igazodnak. Esetükben nehezen elképzelhető olyan érdek, hogy ingyenesen adjanak hirdetési felületet az összes pártnak, mert azzal adott időszakban nem csak bevételtől, de valószínűleg nézőtől is elesnének.

A kakukktojás: A negyedik csoportba egyedül az RTL Klub tartozik, amely hírműsorokkal is rendelkezik és nézői politikai preferenciák szempontjából a legkiegyensúlyozottabbnak számít. Négy évvel ezelőtt sem az ingyenes politikai hirdetéseket, sem az online csatornáin pénzért vehető politikai reklámozási lehetőséget sem biztosította a pártoknak. De a csatorna hozzáállása 2018-ra megváltozott. Ugyanis hétfőn közölték, sugároznak politikai reklámokat a kampányidőszakban. A televíziós társaság az rtlklub.hu oldalon fizetett politikai hirdetések megjelenésének is helyet ad, ezen szándékát az Állami Számvevőszéknek határidőben be is jelentette.

Húzd meg, ereszd meg

Várhatóan az ő viselkedésük nagymértékben befolyással lesz az első két csoportba tartozó szereplőkre, de van, aki továbbra is ellenáll. A hvg.hu kérdésére Tarr Péter, a HírTV vezérigazgató-helyettese közölte:

A HírTV-ben nem lesznek politikai reklámok a kampányidőszakban.

Simicska Lajosnak a tévé mellett egy másik területről is visszavonulót kellett fújnia nemrég. Tavaly szeptember végén a Fidesz és a Jobbik közti plakátháború lezárásaként közleményben reagált, amiben leírta, hogy közterületi cégeinek vezetőit arra kérte, hogy politikai és közéleti tárgyú hirdetés közzétételére vonatkozó megrendelést ne vegyenek fel, illetve ne teljesítsenek. Később ugyan a Jobbik megvett 1100 plakáthelyet Simicskától, de ezt az oligarcha cégei később visszavásárolták.

Az ATV viszont azt közölte lapunkkal, hogy változtatnak 2014-hez képest, „az ATV a kampány ideje alatt a televíziós képernyőn és az online felületen is befogadja a politikai reklámot és a politikai hirdetéseket. A csatorna a jogszabályoknak megfelelően az online felületet érintő bejelentést megtette az Állami Számvevőszéknél, a televízióban megjelenő politikai reklámokról pedig a törvényi határidőn belül értesíti a Nemzeti Választási Bizottságot. Németh S. Szilárd, az ATV általános vezérigazgatója szerint

az ATV azzal, hogy a kampány során felületet ad minden erre jogosult pártnak, hogy üzenetükkel a televízió képernyőjén megjelenjenek, közszolgálati funkciót lát el.”

Kerestük a TV2-t is, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. 2014-ben ott sem voltak reklámok.

Befolyásolás

Ha egy tévétársaság ingyenes politikai reklámokat enged be, az egyértelműen pénzkiesés a csatornánál, mert amíg a pártok kisfilmjei mennek ingyenesen, addig nem láthatnak mosóporhirdetést a nézők. Azzal pedig a konkurencia jár jól, ha végtelen hosszúra nyúlik a szünet a Barátok közt előtt, és ezért átpártol a dezertáló Stohl Andrással a TV2-höz.

A felborult médiaviszonyok mellett mégis óriási jelentősége van annak, ha egy kormánytól független, a kormánnyal szemben kritikus csatorna befogadja a pártok reklámjait, ami akár a Jobbiknak a „Ti dolgoztok, ők lopnak” képsorai is lehetnek adott esetben. Mert itt, mivel minden párt ugyanazon a pályán versenyez, egyforma feltételek mellett – nem úgy, mint a fizetett politikai hirdetések és az óriásplakátok piacán, ahol eszméletlen fölényben a Fidesz –, az összes párt üzenete eljuthat a választókhoz az esti sorozat szünetében. Ahová csak a kormány szolgálatába állított közmédia, a fideszes sajtó ért el eddig, ott hirtelen megjelennek majd az MSZP, a DK, a Jobbik, az LMP, az Együtt és a Momentum is. Magyarán:

Vili bá' után mindenki elmondhatja a tutit.

Orbán Viktor 2007-ben, még ellenzéki politikusként mondta azt, hogy ki kellene iktatni a politikai reklámokat, óriásplakátokat és az ehhez hasonló dolgokat a kampányból, mert sokba kerülnek, valamint nem a tájékoztatásra, hanem félrevezetésre, manipulációra szolgálnak. A köztévé Este című műsorában – amit a 444 elevenített fel nemrég – akkor arról volt szó, hogy a politika túl sokba kerül nekünk, magyaroknak.

Az RTL Klub beszállt a kampányba. Még egy kétharmados Fidesz-hengert nem biztos, hogy kibírna.

Forrás: hvg.hu