A Szarvasi Veteránjármű Baráti Kör 2010-ben alakult Csernus Mihály vezetésével, azóta is ő fogja össze a csapatot. A tagok többségének nem veterán személygépkocsija vagy motorkerékpárja, hanem traktorja van, sokaknál ez családi hagyomány. Szénási Mihály például az egyik traktorját (az 1957-ben gyártott Dutra UC 28-ast) apósától örökölte. Aztán két évvel ezelőtt vett hozzá még egy Dutrát, de már kicsit fiatalabbat, 1968-ast.

Veterán traktorok, veterán traktorok, Szarvas
Ketten a veterán traktorok szarvasi kedvelői közül: Szénási Mihály (balról) és Liska Pál. Fotó: Lipták Judit

– Szabadidőmben sokat bütykölök a gépek körül a műhelyben, főként, ha valamilyen találkozóra készülök. Olyankor mindig kicsinosítom a traktorjaimat – mesélte Szénási Mihály. Hozzátette: az egyik traktor nála munkaeszköz is, fafűrészelésre használja.

Liska Pál nem tagja ugyan a Baráti Körnek, de ha hívják, szívesen segít a rendezvények szervezésében, lebonyolításában. S természetesen ő is a traktorok szerelmese, mégpedig egészen kicsi kora óta:

- Négy-ötévesen már felültem a Hofherre és szántottam! Most is van 25 hektár földem, azt magam művelem két MTZ traktorral. Ezek a gépek jól bírják a strapát és alkatrészt is lehet hozzájuk kapni – mondta Liska Pál.

Veterán traktorok, veterán traktorok, Szarvas
A tombola fődíja egy Dutra traktor volt.
Közben a pálya távolabbi részén megkezdődött a traktorok húzóversenye, amely – a délelőtti városi felvonulás mellett –, a találkozó legnagyobb attrakciója volt. Aki pedig nem a versenyzőknek szurkolt, az nézelődhetett a régi járművek között. Sokan vásároltak tombolát is, melyre igen komoly fődíjat, egy Dutrát ajánlott fel a baráti kör. A járgányt ők maguk rakták össze régi alkatrészekből.

A rendezvényen találkoztunk olyan résztvevővel is, aki saját maga készített egyedi gyártmányú, régi típusú traktort. A felsőzsolcai Oláh Jánosról van szó, aki a sebességváltó és a hátsó differenciálmű kivételével minden egyes alkatrészt (beleértve a motort is), saját műhelyében gyártott le, majd ő maga rakta össze járművét.

Mint kiderült, a régi traktorok jó része még napjainkban sem dolog nélkül áll a műhelyekben, hanem szánt, vet a földeken. Így van ez a szarvasi Urbancsok Pál és fia (szintén Pál) járműveivel is. Apa és fia összesen négy traktorral rendelkeznek, melyek közül kettő már veteránkorú. Az egyik egy 1960-as Dutra, a másik egy francia gyártmányú Fergusson, 1972-ből.

Veterán traktorok, veterán traktorok, Szarvas
A két Urbancsok Pál, apa és fia és az egyik traktorjuk.

A találkozón a fent említetteknél jóval régebbi traktorok is voltak. Például egy Fordson, 1927-ből. Mint megtudtuk, a veterán járgányok árai igen tág határok között mozognak. Egy közepes állapotú, 40 év körüli traktort 6-800 ezer forintért meg lehet szerezni. Ahogyan az egyik járműtulajdonos, Szentkirályi László fogalmazott: „van, akinek ezek a régi gépek semmit nem érnek, mások milliókat is adnának értük.”

Vetrán autó, veterán autó, Szarvas
Veterán személygépkocsik is felsorakoztak a sportpályán, köztük ez a patinás Mosztvics is, mellette a korhű babakocsival.

Veterán traktorok, veterán traktorok, Szarvas
A gyerekek közül sokan fel is ültek a régi traktorokra.