Június 15—16-án egy újabb megmérettetésre, az Európa-bajnokságra készül, melyet a Hungaroringen rendeznek. Addig is heti ötször edz. Néha lazábban, máskor fejen állva, lábbal kormányozva. Mindezt egy kétszáz kilós, 636 köbcentis Kawasaki motoron.

Podani Milán, Podani Milán, Ismeretlen helyen
Podani Milán, bemutató közben. Fotó: Ferenczi Péter

– Hogyan szeret bele az ember egy ilyen különleges sportba?

– Négy-ötéves lehettem, amikor egy gyermeknapi rendezvényen felültem egy aprócska, benzines motorra. Egy csapásra bele is szerettem!

– Mikor lett először saját járgányod?

– Nyolc-tíz évesen kaptam az első robogót, aztán egymás után több motorom is lett, melyek közül négy ma is megvan. Ebből kettő 150 köbcentis MZ ETZ, kettő pedig 636 köbcentis Kawasaki, igaz az egyik csak „donor”, azaz alkatrészként hasznosítom a másikhoz (a versenymotoromhoz). Motorra egyébként 14 éves koromban szereztem jogosítványt.

– Mikor kezdtél el versenyezni? Egyáltalán hogy jött az ötlet? Podani Mihály, Podani Milán, Ismeretlen helyen
Podani Milán, "civilben". Fotó: Lipták Judit

– Az ötlet úgy született, hogy a megye több településén is láttam akrobatikus motoros bemutatókat, s gondoltam, ezt én is meg tudnám csinálni. Tizenöt éves koromban indultam az első országos versenyen. Legfiatalabb résztvevőként mindjárt bekerültem az első hatba, ami nagy biztatást, lökést adott. A következő évben (2013) már a dobogó harmadik fokára állhattam a nyílt országos versenyen. Mindez junior kategóriában történt, amihez tudni kell, hogy ebben a sportágban a „junior” megjelölés nem a versenyzők korára, hanem a motorok teljesítményére vonatkozik. Én 150 köbcentis motorral indultam, s ebben a kategóriában kétszer voltam országos bajnok, 2014-ben és 2015-ben. Tavaly óta már a Divízió 1-ben versenyzem – ez a kategória az 550 cm3 feletti motorokat és a szintnek megfelelő feladatokat jelöli.

– A Divízió 1-ben hol tartasz a „ranglétrán”?

– Eddigi legjobb eredményem a Mugen Race Stunt Magyar OB kupán elért 4. helyezés volt. Ez a verseny néhány nappal ezelőtt, május 1-jén zajlott Kunmadarason.

– Mi lesz a következő megmérettetés?

– Június 15-16-én Európa-bajnokságot rendeznek a Hungaroringen. Aztán sűrű a naptár, idén lesz még verseny Lengyelországban, Németországban és Csehországban is.

Podani Milán, Podani Milán, Ismeretlen helyen
Egy látványos mutatvány. Fotó: Ferenczi Péter

– Ami az EB-t illeti, milyen eredménnyel lennél elégedett?

– Ha bekerülök az első tízbe, az már nagyon jó lesz.

– Milyen trükköket kell ehhez bemutatni és hogyan, honnan lehet ezeket megtanulni?

– Először is nagyon sok gyakorlásra van szükség. Én heti 4-5 alkalommal edzek, 2-3 órákat. Ha egy kicsit kihagyok, azt már nagyon megérzem. Az első években ellestem a többiektől a gyakorlatokat, aztán megpróbáltam saját magam is kitalálni újakat. Ma már több olyan elem is van, amelyet csak én csinálok a versenyeken. Sokféle elemet használok: fejenállást, háttal motorozást, lábbal kormányzást.

Podani Milán, Podani Milán, Ismeretlen helyen
Fotó: Ferenczi Péter
– Nem egy veszélytelen sportág!

– Eddig szerencsére csak néhány erősebb zúzódásom volt, komolyabb balesetet nem szenvedtem.

– Ha jól sejtem, nem is olcsó ez a sport.

- Valóban nem, a fizetésem jó részét erre költöm. A motort többnyire saját magam javítom, az elmúlt évek alatt e téren sok mindent megtanultam.

– A munkád mennyire kapcsolódik a motorozáshoz?

– Nem nagyon, bár ott is kormány mögött vagyok: gépkocsivezetőként dolgozom a mentőszolgálatnál. Egyelőre Gyomaendrődön, de ha minden jól megy, hamarosan Szarvasra kerülök át. Nagyon szeretem ezt a munkát. Sajnos a szüleim sokat betegeskedtek, édesanyámat tavaly el is veszítettük. Sokszor vittem a kórházba, talán innen az indíttatás, hogy valamilyen módon betegekkel foglalkozzak. A motoros bemutatók bevételét is többször felajánlottam már beteg gyerekek javára.

– Mi a jó az akrobatikus motorozásban? Miért szereted?

– Először is nagyon jó stressz-levezető, segít abban, hogy megtaláljam a lelki békémet. Másrészt a versenyeken elért eredmények sikerélményt jelentenek. Szenvedélyemmé vált ez a sport, nem könnyen tudnám abbahagyni. Legalábbis egyelőre. Ha saját családom lesz, akkor nyilván másra kell majd a pénz, nem a motorozásra.

Podani Mihály, Podani Milán, Ismeretlen helyen
Az Európa-bajnokságon szeretne az első tíz közé bekerülni. Fotó: Ferenczi Péter