A 69. életévében járó mester ma is minden reggel 8.00 órakor kezdi meg a munkát saját műhelyében. Ötvenöt éve azt csinálja, amiről gyermekkorában álmodott.

Szalai Gábor, Békésszentandrás, Szalai Gábor,  Tisztes Iparos, Békésszentandrás
Szalai Gábor több, mint fél évszázada szereli az autókat. Fotó: Lipták Judit (Galéria)

-  Már általános iskolás koromban elhatároztam, hogy autószerelő leszek. Édesapám ács volt, de én nem szerettem volna a háztetőkön mászkálni. Tizennégy évesen elmentem Pestre tanulni, ott szereztem meg az autószerelő képesítést. A fővárosi lét nem vonzott, ezért a szakmunkásképző elvégzése után rögtön hazajöttem és itthon, a Volánnál álltam munkába. Később a Zalka Termelőszövetkezetbe kerültem, ott dolgoztam egészen 1992-ig, amikor magánvállalkozó lettem – foglalta össze röviden hosszú szakmai életútját a szentandrási mester.

– Lassan 55 éve űzi ezt a szakmát. Nem unta meg, hogy nap, mint nap autókat bütyköljön?

Szalai Gábor, Békésszentandrás, Szalai Gábor,  Tisztes Iparos, Békésszentandrás
– Á dehogy! Ha az ember szereti a szakmáját, akkor soha nem unja meg! Egyébként is ez egy változatos munka, fejjel és kézzel egyaránt kell dolgozni. Rá kell jönni a hibára, s aztán ki is kell tudni javítani.

– Fél évszázad alatt rengeteget változott az autószerelés technikája. Valaha a Trabantoknál a kéziszerszám volt a legfontosabb, a mai modern autóknál pedig már számítógépes szoftverrel keresik a hibát. Mennyire volt nehéz az átállás?

– Szerencsére ez fokozatosan történt, így gond nélkül meg tudtam tanulni. A változás a ’90-es évek második felében kezdődött, amikor tömegesen kezdték behordani a nyugati autókat. Az, hogy kellő szakértelemmel tudjuk szerelni ezeket a kocsikat, nemcsak tanulással, hanem jelentős anyagi befektetéssel is járt. Egy hibakereső szoftver legalább 800 ezer forintba kerül, a negyedévenkénti frissítése pedig 50 ezer forint.

– Melyek a leggyakoribb hibák, amelyekkel autószerelőként találkozik?

– A dízel autók üzemanyagrendszerének meghibásodása mindennapos dolog. Magyarországra sokan hoznak be külföldről használt kocsikat. Tudni kell azonban, hogy a dízelautóknál körülbelül 200 ezer megtett kilométer a választóvíz, utána már bármikor várható, hogy gondok lesznek az üzemanyagrendszerrel.

– Most csak személygépkocsikat látok itt a műhelyben, de gondolom, más gépjárműveket is szerel.

– Természetesen! A Volánnál buszokat, a Zalka Tsz-ben mezőgazdasági gépeket szereltem. Munkaidőm nagy részében most személygépkocsikat javítok, de a környékbeli cégek teherautóit is gyakran hozzák a műhelyembe.

– Ennyi tapasztalattal a háta mögött előfordul még, hogy kifog önön egy autó?

– Igen, ez néha megtörténik. Ilyenkor segítséget kérek a szomszéd településeken dolgozó kollégáktól és együtt megpróbáljuk megtalálni a hibát és a javítás módját.

Szalai Gábor, Békésszentandrás, Szalai Gábor,  Tisztes Iparos, Békésszentandrás

– Hogyan fogadta a hírt, hogy idén a szentandrási önkormányzat és az ipartestület önnek ítélte a Tisztes Iparos kitüntetést?

– Nagy megtiszteltetésnek tartom, örömmel fogadtam. Az ipartestületnek régóta tagja vagyok, hasznos szervezetnek tartom. Segít abban, hogy információkhoz jussunk, s jólesik néha összejönni és beszélgetni a rendezvényeken.

– Úgy tudom, a díjjal járó pénzösszeget közösségi célokra ajánlotta fel.

– Hatvanezer forint járt az elismeréshez. Ezt megtoldom még 20 ezer forinttal, így 40-40 ezer forintot tudok felajánlani az egyházi óvodának és az önkormányzati fenntartású bölcsődének.