Mikor álmodtátok meg a sulit?

Gurbán Liviusz: Egy jó két éve azzal a feltétellel költöztünk vissza Nagykovácsiból Békéscsabára, hogy a legnagyobb, hamarosan iskoláskorú gyermekünket kizárólag egy olyan iskolába íratjuk, amely megfelel az elképzeléseink, ahol tovább tudják kísérni az önmegismerésnek és a világ felfedezésének izgalmas útján, amin együtt indultunk el.

S mivel nem volt, így gyúrtatok egyet.

Gurbán Liviusz: Lényegében igen. Természetesen tisztában voltunk vele, hogy olyan megyébe költözünk, ahol Magyarországon egyedülállóan semmilyen oktatási alternatíva nem létezik, de miután megismerkedésünk óta, közel tíz éve foglalkozunk alternatív pedagógiákkal, így kihívásként tekintettünk erre a helyzetre, és szerencsére rövid időn belül hasonló gondolkodású, elszánt szülőtársakra is találtunk.

 

Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség: Gurbán Líviusz és Tószögi Letti, Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsaba, 20190303
Líviusz & Letti

 

Milyen mintát követtek?

Gurbán Liviusz: Nagyon sok példa létezik: demokratikus iskolák, Waldorf, Rogers, Montessori, AKG, tanulóközösségek. Alapvetően nem szeretnénk elköteleződni egyetlen irányzat mellet sem, viszont mindegyikből átvennék az adott gyermek személyiségéhez kapcsolódóan a legideálisabbat. Fontosnak tartjuk az egyéni haladási utak biztosítását. Projektmódszerrel, valódi problémák, kérdések mentén, tapasztalati úton tanulnánk.

Tószögi Letti: Valóban azt tartjuk az első és legfontosabb lépésnek, hogy megismerjük a gyerekek személyiségét, és ebből induljunk ki a tanulás során. Ennek érdekében már a kezdetektől fogva sokat beszélgetnénk a szülőkkel is.

Lagzi Bernadett: Olyan szülőket várunk, akik nemcsak lerakják a gyereket 8-kor és felveszik délután 4-kor, hanem akik aktívan részt vesznek a tanulóközösség életében, például besegítenek a kerítésfestésben, vagy játszótérépítésben és a többi.

Be is ülhetnek az órákra?

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: A klasszikus értelemben nem lesznek órák.

Tószögi Letti: De a szülők nyugodtan részt vehetnek a foglalkozásokon, és mondjuk, ha valaki madármegfigyelő, az jöjjön el, és meséljen a foglalkozásáról. Szeretnénk nyitni a város, a környék felé, és megismertetni a gyerekeket olyan helyi mesterekkel, szakemberekkel, akik elhivatottan, lelkesedéssel végeznek valamilyen tevékenységet.

Boldog Guszti maximum már csak az unokáját viheti el.

Tószögi Letti: (somolyog) Ráadásul egy-egy témával akár 1-2 hétig is foglalkozhatunk.

Lagzi Bernadett: De ha például valamelyik szülő nagyon jól sakkozik, vagy szépen hímez, akkor várjuk! Mert a gyerekek épp akkor a legfogékonyabbak, amikor érzelmileg érintve vannak.

Miképp zajlik majd egy nap?

Tószögi Letti: A napot megérkezéssel, nagy beszélgetésekkel indítjuk. A törzsidő 9 órától délig tart, ebben az időszakban foglalkoznánk a törzsanyaggal, és délután következnének a szakkörök.

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Ezenkívül nálunk nem lesz takarítónő, hanem a gyerekek, illetve a családok fogják rendben tartani a házat és a kertet.

 

Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsaba, 20190303
Líviusz, Letti, Bernadett és Zsuzsanna

 

Cél, hogy a tucatnyi gyerkőcöt összehúzzátok?

Tószögi Letti: Az első időszakban a szociális és empátiás készségekre helyeznénk a hangsúlyt, hogy a későbbiekben figyeljenek, segítsenek egymásnak, valódi közösséget alkossanak.

Mikor engeditek őket a komputerhez?

Lagzi Bernadett: Természetesen nem akarjuk kizárni a digitális világot, mert úgy gondolom, ma már nem muszáj mindig kinyitni egy lexikont, amikor már nagyon sok minden fenn van az interneten. Ugyanakkor a kisgyerekek a tapasztalat útján tanulnak leginkább. Azaz, ne a könyvből tanulja meg, hogy milyen a paradicsom. Többek között azt is tervezzük, hogy elültetjük a paradicsommagot, megnézzük, hogy abból miképp lesz palánta, majd termés, azt követően leszedjük a paradicsomot, kettévágjuk, megkóstoljuk, esetleg készítünk egy paradicsomos tésztát.

És mind megeszitek, nyammm-nyammm. A szabadság egy csudás dolog, de milyen eszközökkel tudjátok a túl szabad gyerekeket megfogni?

Tószögi Letti: A szabályrendszert együtt alkotjuk meg a gyerekekkel. Mert ha ők is részt vesznek a szabályok lefektetésében, akkor általában jobban tartják ahhoz magukat.
Egy konzervatív ember nem legyint, hogy ez csak egy óvoda?

Gurbán Liviusz: Épp ez a lényeg, hogy meglegyen a két intézmény között a normális átmenet.

Lagzi Bernadett: Ami nem is igazán létezik a jelenlegi közoktatásban.

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Vekerdy Tamás is épp erről beszél mindig, hogy nincsenek biztosítva az átmenetek.

Lagzi Bernadett: Nem kellene nekik azonnal nyolctól-négyig fegyelmezetten ülniük, hanem lenne idejük rohangálni a jó levegőn; illetve nem muszáj pici helyen írni a betűket, hanem eleinte írjanak nagymozgásokban.

 

Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsaba, 20190303

 

Mondjuk, ha egy gyerek a földön térdelve, egy lapon rajzol, idővel átmegy a padlóra, esetleg fel a falra is.

Lagzi Bernadett: Lehet, hogy lesz egy krétafalunk is, ahol kiélhetik magukat.

Az egyik ismerősömnek céltudatos, kis zseni fia van, de nem szeret suliba járni.

Lagzi Bernadett: Az általunk képviselt személyre szabott oktatás lényege, hogy azt a vonalat, amelyben tehetségesek, engedjük kibontakoztatni.

Gurbán Liviusz: A pozitív megerősítés a cél.

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Az én hét éves fiam például valamiben nagyon tehetséges, valamiben azonban nem annyira. Robotokat gyárt a Legóból, ezres számkörben összead és kivon, százas számkörben tud osztani, szorozni, de ha betenném egy állami iskolába, valószínűleg levágnák a szárnyait, amik eddig nőttek. Azonfelül valószínűleg azt mondanák neki, hogy te hül(y)e vagy fiam, mert nem úgy csinálod a szorzást, mint a másik. Az apját is számtalanszor lehül(y)ézték, miközben programozó lett. Ergo minden gyerek más és más területen tehetséges. Sajnos a jelenlegi oktatási rendszerben a pedagógusok túlterheltsége, a nagy osztálylétszámok és a tanmenettel kapcsolatos elvárások, a központosítás miatt a differenciálás alig, vagy egyáltalán nem valósítható meg.

A komcsizmusban, ha valaki egy kicsit kilógott, visszaütötték, mint egy szöget.

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Én úgy látom, hogy most sem sokkal jobb a helyzet...

Manapság ellenben nagyon sok a kitűnő tanuló, legalábbis a Facebook szerint.

(A lányok nem válaszolnak.)

Gurbán Liviusz: Igazából az nagyon jó, ha valaki saját indíttatásból jeles.

 

Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség, Békéscsabai Jóhely Tanulóközösség

 

Mármint arra gondolsz, hogy a készség tárgyak eredményeit fel-fel hajlítják.

Lagzi Bernadett: Igazából a készségtárgyakat nem is szabadna osztályozni.

Tehát ki, milyen poszton lesz?

Lagzi Bernadett: Letti lesz a tanító; Liviusz az egyesület elnöke.

Gurbán Liviusz: Történelem-kulturális antropológia szakon végeztem; szeretném a történelmet és különböző kultúrákat játékosan, drámapedagógiai módszerekkel megismertetni a gyerekekkel. Ez szintén hozzájárul az empátiás készségek fejlődéséhez.

Lagzi Bernadett: Én pedig gyermekjógát fogok oktatni.

Nem kerestek egy képesítés nélküli tesi tanárt?

Lagzi Bernadett: A szabad mozgásban hiszünk, abban, hogy a gyerekek azokat a mozgásformákat választják, ami nekik a legideálisabb. A gyerekjóga egyrészt megtanít belülre figyelni, játékos formában megtanít ellazulni, fejleszti a mozgást, az intelligenciát. Nyilván a délutáni foglalkozások nem kötelezők.

Olyankor átmehetnek a másik szobába?

Lagzi Bernadett: Igen, vagy kimennek az udvarra. Ja... a férjemmel a képzőművészetekben merülhetnek el majd a gyerekek, lesz agyagozás, rajzolás, festés stb.

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Én majd az angolt tanítom. A férjem meg jön egy kis elektronikával, informatikával, robotikával az érdeklődő gyerekeknek.

Akiről azt mondták anno, hogy (...) gyerek?

Mátyusné Gálik Zsuzsanna: Igen.

***

Továbbá kézzelfogható információkat kaphatsz március 9-én, a Körösök Völgye Látogató Központban (9.30-11.00); vagy tekintsd meg a Facebook-oldalukat, a Jóhely Tanulóközösség Békéscsaba címen vagy honlapjukat: https://www.johelytanulokozosseg.hu/.

A szombati nyílt nap regisztrációköteles; regisztrálni: ITT lehet.