Az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX típusú gépe március 10-én zuhant le Addisz-Abeba közelében. Öt hónappal korábban ugyanez az új típus – akkor a Lion Air légitársaságé – zuhant le Indonéziában. Az utóbbi katasztrófa hatására az egész világon leállították e típus repülését, és vizsgálják a katasztrófák okait.

A jelentésből kiderülhet, hogy a gép egyik szoftvere, az átesésvédelmi rendszer (MCAS) miért kapcsolódott be újra, miután a pilóták a gép orrának előre dőlése miatt a vészhelyzeti eljárásnak megfelelően kikapcsolták – írta a Reuters hírügynökség.

A Boeing cég szerdán bejelentette, hogy sikerrel tesztelte az MCAS rendszer frissítését. Az MCAS-t magában foglaló repülésirányítási rendszert, amely újabb biztonsági funkciókkal bővült, a múlt héten adta ki a cég.

A meg nem nevezett tisztségviselők elmondták az amerikai lapnak, hogy bár a pilóták kikapcsolták az MCAS-t, és megpróbálták manuálisan irányítani a gépet, de nem tudták elérni, hogy emelkedjen. Ezután elkövették azt a hibát, hogy visszakapcsolták az MCAS-t, ami csak rontott a helyzeten.

Az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) bejelentette szerdán, hogy ismét megvizsgálja a Boeing 737 MAX-ok biztonságosságát, e célból külön bizottságot hoz létre. Az FAA egyik tisztségviselője megjegyezte: a felülvizsgálat független attól, hogy a hatóság mikor engedi vissza a forgalomba a géptípust.

Kedden az amerikai szenátus kereskedelmi bizottsága közölte: vizsgálja azokat a bejelentéseket, miszerint egyes légiközlekedési biztonsági felügyelők, köztük olyanok is, akik éppen a Boeing 737 MAX-okat ellenőrizték, nem voltak megfelelően kiképezve és levizsgáztatva.