Vércukorszint szempontjából nincs túl nagy jelentősége, hogy valaki mézet vagy cukrot fogyaszt – hangsúlyozta Csengeri Lilla dietetikus a Kossuth Rádió Napközben című műsorában, majd figyelmeztetett: a cukorbetegeknél vagy a szénhidrát-anyagcserezavarban szenvedőknél ráadásul még problémát is jelent, ha a cukrot mézre cserélik,

mert a vércukorszintjük hirtelen emelkedik meg, a meglévő inzulinrezisztencia esetén pedig a cukorhoz hasonlóan a méz ingadozó vércukorszintet és magasabb inzulinszintet vált ki.

Jó alternatíva lehet a méz fogyasztása

A méz és a cukor is ugyanakkor mértékkel beilleszthető az egészséges táplálkozásba, a méznek pedig több pozitív tulajdonsága is van a cukorral szemben, például magasabb az antioxidáns tartalma, így ha valaki egészséges és nem kell kizárnia az étrendjéből a hozzáadott cukrokat, akkor jó alternatíva lehet a méz fogyasztása – jegyezte meg.

Hozzátette: az egészséges táplálkozásban nincsenek tiltott élelmiszerek, csak megfelelő arányok és mennyiségek.

A fogyókúrázóknak teljesen mellőzniük kell a hozzáadott cukrot

Az eritritről és a sztíviáról azt mondta: cukorhelyettesítők, amik kalóriamentesek, és a cukorral, mézzel, juharsziruppal ellentétben nem emelik a vércukrot, így a cukorbetegek és a fogyni vágyók étrendjébe is beilleszthetők. Azok is jól tudják pótolni ezekkel az édesítőszerekkel a cukrokat, akik inzulinrezisztenciában szenvednek, azaz a szervezetük a szokásosnál több inzulint választ ki a cukrok fogyasztásakor.

Az egészséges táplálkozásba a cukor és az édesítőszer fogyasztása is beilleszthető, a cukornak azonban van egy ajánlott napi beviteli felső értéke, amit az Egészségügyi Világszervezet is ajánl, ez egy átlagosnak mondható, 2000 kalóriás étrendben 50 gramm – mondta a dietetikus.