A popműfajban a félamatőr bandáknak sokszor sokkal szélesebb mozgásterük van, mint a professzionális társaiknak. (A piac nagyúr.) Azonban a populáris irányzatok alternatív ágaiban - legyen az blues, jazz, vagy népzene - ez fordítottan arányos. Különösen szerencsés az a kombináció, amikor egy kortárs zenekar visszanyúl egy adott műfaj tradíciójához, és a produktumot

a mai fülre hangolja

Ezt az utat követi a közelmúltban a megyeszékhelyen muzsikáló Nigun is. A klasszikus trió (gitár-bőgő-dob) felállású zenekar leginkább a klez-jazz stílushoz köthető. A Nigunok olyan spirituális dalok - olvasható a zenekar honlapján -, amelyek kántálása segít elérni az eksztázis állapotát mind az előadó mind a hallgató számára. Párniczky András a zenekar gitárosa úgy véli: műfaji eredőik az elmélyült spiritualitásban és a mai jazzben egyaránt megtalálhatók.

090228_nigun_003.jpg (x)
Általában a bőgő kezdett... (még több Nigun kép) © Fotók: Such Tamás

A Békési úti közházban eljátszott kompozíciók zöme általában egy csupasz, puha bőgőalappal kezdődtek. S a másik két zenész, akár egy fenyőfát, szép fokozatosan díszítették a darabot, majd néhány perc múlva - a mű középtáján -, már a pozitív értelemben vett

téboly lett úrrá

A transz lejött a színpadról, és megfertőzte a Nigun hallgatóságát is. Ha cseréptörésre nem is került sor, viszont nem mellékes, hogy ehhez a hatás eléréséhez lényegesen több kell, mint kiváló hangszertudás. (Bár Nagy Péter bőgős, és a dobos Jeszenszky György is - akárcsak Párniczky - nemzetközileg is elismert művészek.) Az viszont nem derült ki, hogy a koncert előtt a zenekar milyen földöntúli fortélyokhoz folyamodott, hogy a nézőtéren ülők közt végig ott táncoljon az önkívület.