Hőforrás Üdülőszövetkezet, a magyar leleményességről szóló oktatófilmben komoly teret kapnának megalakulásának körülményei. Kiváló példa arra, hogyan lehet létrehozni név szerint ismerhető magántulajdonosokból álló olyan valós létesítményt, melynek tulajdonosai nincsenek feltüntetve az ingatlan tulajdoni lapján, de tulajdonosként viselkedhetnek.

Az üdülőszövetkezet létrejöttét a nyolcvanas évek elején érvényben lévő magyar törvényeknek köszönheti. Azoknak a törvényeknek, amelyek meghatározták, hogy egy embernek csak egy lakó- és egy üdülőingatlan tulajdona lehet. A gyulaiak (meg a bükfürdőiek) megmutatták, hogyan lehet mégis az engedélyezetteken kívül értékes ingatlan tulajdona egy magyar állampolgárnak. Egy nagy ötlet és egy agilis, problémamegoldásban verhetetlen csapat kellett hozzá.

Dr. Tokaji Ferenc, Gyula, 20120423
Dr. Tokaji Ferenc, az üdülőszövetkezet elnök-igazgatója (Galéria itt!)

Dr. Tokaji Ferenc 1989-ben ügyvezető igazgatóként került a szövetkezet élére. Pontosan ismeri a megalakulás körülményeit, éppúgy, mint a jelenkor problémáit.

- Mi volt az a bizonyos nagy ötlet?

- Egyetlen szó, üdülési jog – válaszolta Dr. Tokaji Ferenc. – Ugyanis ez a jog nem esett a tulajdonszerzési korlátozás alá, így törvényesen lehetett vásárolni. Tehát, ha valaki befizette a kikalkulált összeget, akkor évente négyhétnyi, örökös jogot szerzett az üdülőszövetkezet egyik szobájának használatára. És természetesen tagja, egyúttal tulajdonosa is lett a szövetkezetnek.

- Ez a jog miért volt jó befektetés annak, aki megvásárolta?

- Azért, mert ha valaki ilyennel rendelkezett, gyakorlatilag azt jelentette, hogy Gyulán van egy apartmanja, szállodai szobája, amit a kijelölt időpontban úgy használ, ahogyan akar, melyet szabadon értékesíthet, el is adhat, amit örökölni is lehet.

- Mikor kezdődött az üdülőszövetkezet története?

- Harminckét évvel ezelőtt, 1980-ban, a Békés Megyei Szövetkezeti Szövetség (MESZÖV – a szerző) volt a kezdeményezője.

- És mikor lett készen teljesen?

- Teljesen sosincs készen, de az építkezés harmadik üteme 1999-ben fejeződött be. Ma 3 000 tagunk van, akkor 2700 tagja volt a szövetkezetnek és 276 szobája. A különleges megjelenésű épületek természetesen nem kerülték el a gyulaiak figyelmét sem, Alfa Holdbázisnak vagy Csillagvárosnak hívták.

Hőforrás Hotel Gyula, Gyula, 20120423
A gyulaiak Alfa Holdbázisnak vagy Csillagvárosnak hívták (Galéria itt!)

- Ha űrhajós kiképzés, mint a Csillagvárosban, nem is folyt a telepen, de azért elég sok mindent lehetett itt csinálni.

- A legfontosabb az építéssel kapcsolatban az volt, hogy Gyula zártkerti elhanyagolt részén létrehoztunk egy olyan központot, melynek hasznait nem csak vendégeink, hanem a környéken lakók is élvezhették. Hiszen éppen miattunk felgyorsult a közművek kiépítése, az üdülő boltjait és vendéglőit a környékbeliek is használhatták, afféle helyi központ lettünk.

- Tíz év munka után indult el teljes kapacitással az üzemeltetés.

- Igen. Az első tíz évben minden egyszerre kellett csinálni. Tagságot toborozni, beruházását bonyolítana, üdültetni az elkészült épületekben. Nem volt egyszerű. Ráadásul nemcsak üdülőszövetkezet, hanem lakásszövetkezet is voltunk, több mint ezer lakást üzemeltettünk. Ezt az állapotot már nem lehetett fenntartani, ezért a két egységnek szét kellett válnia. Ez meg is történt 1989-ben. Önállóak lettünk, engem ekkor neveztek ki ügyvezető igazgatónak.

- Létrejött tehát a paradicsomi állapot, egy önálló üdülőközpont, a jogtulajdonosok jóvoltából kiszámítható vendégsereg, már csak üzemeltetni kellett az objektumot.

- Így van, meg nincs is így. Az önálló szervezetet fel kellett építeni, meg kellett keresni a munkatársakat és hozzá kellett látni a jogtulajdonok feletti szabad férőhelyek értékesítéséhez. Volt tennivalónk bőven.

- Hogyan láttak hozzá?

- Az egyik leglényegesebb lépésünk ebben az időben az volt, hogy létrehoztuk a Hőforrás Utazási Irodát, ugyanis sikerült önálló beutaztatási jogot szereznünk. Ez a forgalomnövekedés szabályozhatóságán túl többletbevételeket is eredményezett, hiszen az utast közvetítői jutalékok nálunk maradtak. Nagyon belelendültünk, 1990 a legsikeresebb évünk lett, gyakorlatilag teljes kapacitással működtünk, minden ágyunk, az év minden éjszakáján el volt adva. Még Luis Figo is meglátogatott bennünket.

Hőforrás Hotel Gyula, Gyula, 20120423
Az edzőteremben mindenki találhat magának "szenvedni valót"(Galéria itt!)

- Az a bizonyos portugál Luis Figo, aki a Sporting Lisszabon, a Barcelona, a Real Madrid, az Internazionale sztárja volt?

- Igen, ő is nálunk lakott. Ugyanis házigazdái lehettünk a Magyarországon rendezett U18-as labdarúgó Európa-bajnokságnak. Ennek a csapatnak tagja volt Figo is, így ő is nálunk lakott. Egyébként második helyen végeztek, az Eb-t a szovjet válogatott nyerte meg. A portugálok a békéscsabai döntőben, hosszabbítás után (végeredmény 0-0 – a szerző) tizenegyesrúgásokkal 4-2-re kikaptak.

- Ugorjunk egy nagyot az időben. Mi a helyzet napjainkban?

- A helyzet napjainkban ugyanaz, mint mindig is volt, azaz meg kell felelnünk saját magunknak, életben kell tartanunk a Hőforrást, sikeresen kell teljesíteni terveinket. Tényleg csak érintőlegesen néhány korábbi probléma a halmazból: bedugult a szovjet, később az orosz és ukrán turizmus. Amikor felfutott a jugoszlávok beutazása, kitört a délszláv háború. A romániai forradalom idején például lekapcsoltuk az üdülő közvilágítását és nyugtatgattuk vendégeinket. Minden évnek megvolt a maga „bukéja". Napjaink kihívását az elhúzódó gazdasági világválság és a szövetkezeti tagság megöregedése jelenti.

- Hogyan kezelik ezt a problémát?

- Első és legfontosabb szempont, ami végigkísérte a szövetkezet gazdálkodását, hogy olyan megoldást találjunk, amelyik nem jár hitelfelvétellel. Olyan fejlesztéseket kell végrehajtanunk, olyan marketing tevékenységet kell folytatnunk, amellyel úrrá tudunk lenni ezen a helyzeten is.

- Mire gondolnak?

- Az öregedő tagság többek között azt is jelenti, hogy állandó vendégeink, tagjaink többsége ma már nagyszülő. Unokákkal, családjukkal együtt jönnek hozzánk. Fel kell tehát készülnünk arra, hogy biztosítsuk számukra a lehető legkényelmesebb üdülési lehetőséget. Biztonságos és kényelmes játszóterek, pihenőhelyek kellenek, olyan helyiségek, ahol rossz idő esetén is tartalmasan tudják eltölteni idejüket a gyerekekkel együtt. Családi programokat kell szerveznünk, és meg kell teremtenünk annak lehetőségét, hogy nyugdíjasaink itt, a szövetkezet területén is élvezhessék a gyulai gyógyvizet, medencéket is kell építenünk.

Hőforrás Hotel Gyula, Gyula, 20120423
Játszószoba, ha a rossz idő otthon tartaná a gyerekeket

- Hogyan láttak ehhez hozzá?

- Először 2008-ban megépítettük a telep kerítését, megteremtve ezzel az üdülők elsődleges biztonságát, és az új beruházásaink védelmét. Bővítjük szolgáltatásaink körét, melybe természetesen tagjainkat is bevonjuk. Kérdőíveket töltenek ki, összegyűjtjük véleményeiket, és döntéseinknél maximálisan figyelembe vesszük azokat. Mondok egy szerintem teljesen felesleges, apróságnak tűnő, de a szövetkezet életében rendkívül fontos példát. Vasúti- és buszmenetrendek. Nekünk rendkívül fontos, hogy az állomásról várakozás nélkül, kényelmesen juthassanak el hozzánk nyugdíjas vendégeink. Ma idefelé is, hazafelé is körülbelül egy órát kell várakozni az állomáson, mert így van „összehangolva" a két közlekedési társaság menetrendje. Kezdeményezni fogjuk a menetrendek egyeztetését. Bár nem a mi dolgunk lenne, de ezen a ponton keresztezik egymást a közösségi közlekedés és a Hőforrás érdekei.

Dr. Tokaji Ferenc nehezen fogy ki a szóból (ha kifogy egyáltalán), folyamatosan mondja a Hőforrás Üdülőszövetkezet fejlesztésének, üzemeltetésének éppen aktuális feladatait. Mint például a menetrendek összehangolása, a családi üdülés optimalizálása, a gyógyüdültetéshez szükséges termálvizű medencék építése, a szolgáltatások körének bővítése, a normalizálódó szerb piac újbóli bekapcsolása az üdülő életébe... és csak mondja és mondja.