- Mióta üzemeltetik Önök ezt az autókereskedést?

- Mi 2004-ben vásároltuk meg az Opel kereskedést– mondta Tóth Péter Árpád, a Körös Autócentrum Kft. ügyvezetője. Eleinte csak az Opel típusok eladásával foglalkoztunk, 2005-ben bővült a kínálatunk, először a Hondával. Aztán szépen sorban jött 2008-ban az Isuzu, 2009-ben a Kia és 2011-ben a Mazda.

Körös Autócentrum, Körös Autócentrum Kft., Békéscsaba, 20120515
Az Opel kereskedés folyamatosan bővült, először jött a Honda, majd az Isuzu, Kia és a Mazda (Galéria itt!)

- Ezek a típusok hogyan kerültek Önökhöz? Megkeresték az importőrt, vagy fordítva, az importőr kereste meg Önöket?

- Mindkét megközelítés igaz. Amikor egy márka eltűnt a csabai piacról, az importőr arra törekedett, hogy a kereskedés megszűnésével a típus ne vonuljon ki a régióból, hanem továbbra is legyen képviselete a megyeszékhelyen. Ugyanakkor mi is kerestük az importőröket, mert a kínálat bővítése része volt a túlélési stratégiánknak.

- Önök hogyan tudtak ellenállni a piaci pangásnak? Egyáltalán, hogyan tudtak fejlődni?

- Nem egyszerű dolog ez. Ehhez ismerni kell a mi szakmánkban a bevételek szerkezetét. Nagyon leegyszerűsítve úgy fogalmaznék, hogy egy márkakereskedés összes költségét a szerviz bevételeinek fedeznie kell. Az Opel az egyik vezető márka Magyarországon, szervizünk jól prosperált, de mi az alaptevékenységen túl is fejlesztettük ezt a szolgáltatásunkat. Nevezetesen az autóvizsgáztatási törvény szigorításakor, mi megvásároltuk azokat az eszközöket, amelyek révén akkreditált vizsgahely lehettünk, és amelyek lehetővé tették, hogy önállóan műszaki vizsgáztathassuk a gépkocsikat. Nagyon komoly beruházást igényelt ez akkor. Nem csak az eszközök beszerzése, hanem a vizsgabiztosok kiképzése is rengeteg pénzbe került. Az idő igazolta döntésünk helyességét.

Szervíz, Körös Autócentrum Kft., szervíz, Szeghalom, 20120515
A cég fejlődésének, egyúttal a válság túlélésének záloga a szervizszolgáltatás bővítése volt (További képek itt!)

- Azt tudjuk, hogy az autóeladások száma drasztikusan lecsökkent, mégis milyen mértékű ez a csökkenés?

- Békés megyében, a jobb időkben körülbelül négyezer új autót adtak el egy évben a kereskedők. Ez a szám 2011-ben mindössze kilencszáz volt. A Békés megyei piac forgalmának körülbelül húsz százalékát a mi kereskedésünk bonyolítja le, és a mi éves eladásunk is hasonló arányban csökkent.

- A márkakereskedések szervizeiben dolgozók speciális kiképzést kapnak, azért, mert mindegyik típusnak megvannak a maga titkai. Ha bővül a típuskínálat, akkor bővülnie kell a szerviz létszámának is?

- Nem kell bővülnie. A márkaszerelőket kiképeztük az új márkák szerelésére is, így egy szerelő több fajta autó javítását is el tudja végezni. Ez kifejezetten költségkímélő megoldás, de nagyon sok takarékossági döntést kellett egyébként is hoznunk. A márkák számának növekedésével úgy tudtuk a szervizünk bevételét növelni, hogy a költségeink nem változtak meg. Ez nagyon fontos volt, és választ is ad arra a kérdésre, hogy a kínálat bővülése azért hozott pozitív eredményt, mert a fajlagos költségeink lecsökkentek.

- Milyen egyéb takarékossági intézkedést vezettek be?

- Csökkentettük közüzemi költségeinket is. Ez nagyon egyszerűen azt jelentette, hogy a villanyokat mindenhol le kell oltani, ahol éppen nincs szükség rá, a fűtési költségeinken is spóroltunk, csökkentettük raktárkészletünket, minden olyan kiadást minimalizáltunk, amelyik nem a közvetlen működésünkhöz kapcsolható. Reklámra gyakorlatilag nem költöttünk. Ezekből az intézkedésekből állt össze a túlélés stratégiája.

Opel GT Roadster, Körös Autócentrum Kft., opel, Békéscsaba, 20120515
Egy igazi playboyautó az Opeltől (Galéria itt!)

- Mi a véleményük a jövőről? Látják már az alagút végét?

- Nem nagyon. Egyébként is, a magyar autópiac nem tipikusan úgy viselkedik, mint bárhol máshol a világon. Mi mindig túlzásokba esünk. Amikor pörgött az új autók eladása, akkor lényegesen többet adtunk el, mint más, hozzánk hasonló adottságokkal bíró ország. Nálunk kétszázezer éves autóeladás volt a keresleti világban, ami ugyanolyan torz adat, mint a napjainkra jellemző ötvenezer új autó eladása évente. A mi társadalmunk, gazdaságunk körülbelül száz-százhúszezer új autó éves eladását bírná el. Ez egyébként megegyezik a csehországi adatokkal. Ez a realitás. Nekünk az autókereskedelemben sem sikerül felülnünk a lóra, hol az egyik, hol a másik oldalánál állunk.

- Tipikus jelenség, hogy a devizaalapú lízingszerződésekkel vásárolt autók tulajdonosaitól a bankok sorra veszik vissza az autókat, mert a részletek olyan drasztikusan megemelkedtek. Befolyással van ez a használtautók kereskedelmére?

- Természetesen. Hiszen az ilyen módon visszavásárolt autók olcsóbban megvásárolhatók, mint az ugyanolyan autók a használtautó piacokon. Aki viszont arra kényszerül, hogy autóját visszaadja a bankjának, az ne várja meg, amíg a bank emberei megjelennek nála, az saját maga kezdeményezze az akciót! Sőt! Takarítsa ki az autóját, a kisebb hibákat tüntesse el, készítse fel úgy, mintha el akarná adni. És úgy vigye vissza. Súlyos százezreket tud így megtakarítani. Nincs szállítási költség, az autó értéknek beszámításánál is sokat jelenthet a személyes jelenlét.

A Körös Autócentrum Kft. a takarékossági intézkedései mellett használtautók eladásából, autók bérbeadásából, szervizszolgáltatásainak bővítésével próbálta, próbálja meg túlélni a nehéz éveket. A szebb jövő még nem látszik, bár az ide első negyedév számai jobbak, mint az előző év hasonló időszakában voltak. Nem jelentős a javulás, de mégiscsak pozitív irányú az elmozdulás.