ÜGY. Egy virtuálisnak induló, később mindig megvalósuló randevú kiváltó oka, amelynek során egy hús-vér ember találkozik egy fogalommal. Ilyen csoda létrehozására csak az ÜGY képes. Az ÜGY, ami a hétköznapokon összehozza az egyszerű embert, az állam polgárát magával az állammal. Találkoznak és szóba elegyednek egymással. Ezeknek a találkozásnak az egyik legújabb helyszíne a Kisteleki Járási Hivatal, melynek vezetője: Darabos Orsolya Katalin.

Kisteleki járási hivatal, megyejárás, Kistelek, 20130604
Darabos Orsolya Katalin a Kisteleki Járási Hivatal okmányirodájában (Galéria)

- A járási hivatal itt Kisteleken szervesen össze van épülve az városházával. Jó állapotnak tartja ezt?

- Kifejezetten jónak tartom, hogy egy ilyen kis településen, mint Kistelek egy épületben van a két hivatal. Egyrészt azért, mert a helyi, hivatalban ritkán járó embereket könnyen el tudjuk igazítani, ha véletlenül rossz helyre kopogtattak be. Ugyanakkor egyetértek a helyi és az állami közigazgatási feladatok kettéválasztásával is.

- Miért?

- Azért, mert ezzel a felépítéssel nagyon sok terhet leveszünk az önkormányzatok, a jegyzők válláról. Másrészt pedig azért, mert a járási hivatalok létrehozásával magas színvonalon tudjuk ellátni a hozzánk tartozó közigazgatási feladatokat. Arról nem is beszélve, hogy az állampolgároknak azért is jó ez a felépítés, mert például személyes okmányaikat az ország bármelyik pontján megcsináltathatják, nem kell sem egy útlevélért, sem egy személyi igazolványért a lakhelyére hazautaznia. Erről például a fővárosban tanuló diákok biztosan sokat tudnának mesélni.

- Önöknél hogyan ment az átalakulás? Az irodák kialakítására éppúgy gondolok, mint például az ügyfelek véleményére.

- Mi szerencsés helyzetben voltunk, gyakorlatilag mindent készen megkaptunk az önkormányzattól. A polgármester úr mindenben a segítségünkre volt, fontosnak tartotta ő is, hogy a lakosság semmit ne vegyen észre az átalakulásból.

Kisteleki járási hivatal, megyejárás, Kistelek, 20130604
A Kisteleki Járási Hivatal bejárata (Galéria)

- Mi volt a tapasztalatuk?

- Az, hogy a lakosság gyakorlatilag észre sem vette a változásokat. Már csak azért sem, mert az ügyfeleket ma is ugyanazokban az irodákban és ugyanazok az emberek fogadják, akikkel korábban is találkoztak.

- A törzshivatal és a szakigazgatási szervek mind egy helyen vannak?

- Majdnem. A törzshivatal, az okmányiroda, a hatósági osztály, a gyámhivatal, az állatorvosok mind ebben az épületben vannak. Egyedül a munkaügyi kirendeltség van más épületben, de az is nagyon közel van hozzánk. A falugazdászok a munkaügyi kirendeltség épületében fogadják az ügyfeleiket.

- Hány dolgozója van a járási hivatalnak?

- Összesen harminchat és fél alkalmazottunk van. Egy állatorvos négy órában van foglalkoztatva.

- A járáshoz került dolgozóknak nem voltak kétségeik az új munkahellyel kapcsolatban?

- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem gondoltak akár rosszra is, hiszen az ismeretlennel szemben bárkiben felmerülhetnek kétségek. Már valamennyien megnyugodtak. Nálunk egyébként elhíresült egy mondás is, mindenkit azzal igyekeztem megnyugtatni: „Meglásd, jó lesz!"

Kisteleki járási hivatal, megyejárás, Kistelek, 20130604
Az ügyfelek szinte semmit sem vettek észre a közigazgatás átalakításából, hiszen ugyanazon a helyen, ugyanazok emberek intézik az ügyeiket, mint korábban (Galéria)

- És megnyugodtak?

- Nagyon hamar, és az elmúlt öt hónapban igazi jó közösségé kovácsolódtunk, nagyon jól, hatékonyan és eredményesen tudunk együttdolgozni. Ma már az itt dolgozók úgy érzik jó helyre kerültek.

- A járáshoz tartozó településeken van kirendeltségük?

- Kirendeltségünk nincs, de Balástyán állandó ügyintézőnk van. A többi településen megadott napokon tartunk ügyfélfogadást, oda kijárnak az ügysegédeink.

- Ön egyébként hol dolgozott, mielőtt hivatalvezető lett?

- Az elmúlt három évben én voltam a Kistelek Környéki Települések Többcélú Társulása munkaszervezetének vezetője. Gyakorlatilag a Kisteleki kistérség pályázatait, fejlesztéseit terveztük és valósítottuk meg. Működésünk alatt az elmúlt négy esztendőben körülbelül kétmilliárd forint fejlesztési pénzt hoztunk a járáshoz tartozó településekre.

- Akkor még nem is voltak járások.

- Az igaz, de a Kisteleki kistérséghez is és a Kisteleki Járáshoz ugyanazok a települések tartoznak. Ez egyébként megkönnyíti a munkámat, hiszen ismerek mindenkit, személyes kapcsolatban vagyok a települések vezetőivel, eddig is jól dolgoztunk együtt és így van ez hivatalvezetői kinevezésem óta is.

- Ön milyen végzettséggel rendelkezik?

- A Miskolci Egyetemen közgazdász diplomát szereztem 2003-ban, a Szegedi Egyetemen pedig Európa szakértőkét végeztem 2005-ben. Elvégeztem a Gál Ferenc Főiskolát is szintén Szegeden, ahol katekéta-lelkipásztori munkatárs végzettséget szereztem.

Kisteleki járási hivatal, megyejárás, Kistelek, 20130604
Az okmányiroda várócsarnoka. Kisteleken hívórendszer is üzemel, az ügyfelek sorszámot húznak (Galéria)

- A járási hivatal élére hogyan került?

- Nagy Sándor, Kistelek polgármester javasolta, hogy adjam be jelentkezésemet a hivatalvezetői posztra a Csongrád Megyei Kormányhivatalhoz. Azért is beszélt velem erről, mert tudta, hogy jól ismerem a környéket, jók kapcsolataim az emberekkel. Én pedig megfogadtam a tanácsát.

- Év végére felállításra kerülnek a kormányablakok. Ehhez a dolgozókat át kell képezni. Önöknél folyamatban van már a tanulás?

- Hogyne, a hivatal nagy része jár a képzésekre. Az okmányirodán például úgy szervezetük meg a munkát, hogy amíg a társaság fele együtt jár iskolába, addig a másik fele látja el a feladatokat.

Kisteleki járási hivatal, megyejárás, Kistelek, 20130604
Darabos Orsolya Katalin hivatalvezető
A Kisteleki Járási Hivatalban fokozottan figyelnek az ügyfelek elégedettségére, a szolgáltatásaik minőségére. Minden hozzájuk fordulónak segítenek, még akkor is, ha az ügy, amiért betértek a hivatalukba, egyáltalán nem rájuk tartozik. Elmesélte például, hogy egy bácsi valamelyik környékbeli tanyáról érkezett és a vármegyét kereste. Aztán kiderítette, hogy tulajdonképpen a falugazdásszal akart beszélni, és lekísérte az illetékeshez. Egy néni pedig azért tért be hozzájuk, hogy elintézze televíziója digitális átállásának ügyét. Nem elküldte, hanem az internetről kinyomtatta neki a szükséges nyomtatványt, és útbaigazította a nénit. - Az a lényeg, hogy bízzanak bennünk az emberek – vallja Darabos Orsolya Katalin, a Kisteleki Járási Hivatal vezetője.